Je gebruikt de leesstrategie globaal lezen als je op zoek bent naar de hoofdzaken van een tekst. Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's.
Globaal lezen
Als je je niet alleen wil oriënteren op een tekst, maar ook wil weten wat de hoofdgedachte en de globale inhoud van de tekst is, lees dan de tekst globaal. Als je de tekst globaal gelezen hebt, weet je ook welk gedeelte van de tekst je eventueel intensief wil lezen.
Globaal lezen
Wil je meer te weten komen over het onderwerp, de hoofdgedachte en de inhoud van de tekst, lees dan de tekst globaal. Gebruik hiervoor de volgende strategieën: Lees de eerste en de laatste zin van elke alinea. Bepaal voor iedere alinea de hoofdgedachte (kernzin).
Een tekstdoel is het doel waarom de tekst is geschreven. Een leesdoel is het doel waarom je een tekst leest.
Met behulp van deze video leer je alles over vijf verschillende leesstrategieën: oriënterend lezen, globaal lezen, studerend lezen, zoekend lezen en kritisch lezen. We vertellen je waarom je deze strategieën moet begrijpen en hoe je het zelf kunt toepassen.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
Bij oriënterend lezen krijg je een duidelijk beeld van de tekst zonder de tekst intensief te gaan lezen. Als je de tekst vervolgens helemaal door gaat lezen kun je beter eerst beginnen met globaal lezen. Bij globaal lezen kijk je naar de kopjes, titels en fotos van de tekst.
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Met globale inhoud kun je een gedeelte van de inhoud, zoals een koptekst of voettekst, herhalen op meerdere pagina's van je website.
Definitie Globaal luisteren:
Een luisterstrategie waarbij je globaal de spreker probeert te volgen. Je volgt de lijn van een betoog en let minder op de details.
Om begrijpend lezen te onderwijzen zijn er veel manieren. Drie daarvan zijn: Strategisch leesonderwijs, waarbij aandacht wordt besteed aan het aanleren en gebruiken van leesstrategieën. Inhoudsgericht leesonderwijs, met veel aandacht voor het maken van een mentale representatie van een tekst.
Kortom, kritisch lezen houdt in dat je een extra (mentale) stap zet na het begrijpen van de tekst, zodat je in staat bent de tekst te evalueren, conclusies te trekken en gevolgtrekkingen te maken.
Tijdens het oriënterend lezen maak je aantekeningen met behulp van een mindmap of een structuurschema. Als je een gedeelte van de tekst niet begrijpt, lees dat stuk dan helemaal. Het kan zijn dat de kern van de alinea toch ergens anders staat.
Zoekend lezen
Het woord zegt het al; je bent op zoek naar informatie in een tekst. Om een antwoord op een vraag te vinden, hoef je niet meteen de hele tekst te lezen.
Globaal kan verschillende betekenissen hebben. Van oorsprong betekent globaal 'algemeen, niet gepreciseerd, ruw'. In die betekenis is het standaardtaal in het hele taalgebied.
Globale bestemmingsplannen zijn bestemmingsplannen die geen specifiek eindbeeld vastleggen maar meerdere uitvoeringen en inrichtingen toestaan. Een flexibel bestemmingsplan is een plan dat meer ruimte laat voor initiatieven die niet direct in het plan zijn geregeld.
Als je de tekst in detail moet begrijpen, kun je de strategie van intensief lezen gebruiken. Met die strategie lees je de tekst met volle concentratie voor bepaalde leerdoelen. Als je bijvoorbeeld een verslag voor je werk leest, kun je het misschien gewoon doorbladeren om het te begrijpen.
Er worden vaak vier tekstdoelen onderscheiden: amuseren, informeren, overtuigen en overhalen/activeren.
De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren. Een tekst heeft minimaal één tekstdoel. Maar een tekst kan ook alle zeven doelen in zich hebben. Hoe beter je vooraf nadenkt over je tekstdoelen, hoe beter je tekst wordt.
De eerste leesronde richt zich op letterlijk begrip, de tweede leesronde op het begrip van onderliggende zaken door onder andere te kijken naar woordgebruik en tekststructuur. In de derde leesronde richt het lezen zich op bedoelingen van de schrijver, meningen en argumenten en afleidingen.
Als er door problemen met lezen veel leesfouten worden gemaakt, wordt het ook moeilijk om de inhoud van de tekst te begrijpen. Tip: Oefen begrijpend lezen eerst mondeling! Als er teveel woorden in een tekst staan die je niet kent, wordt het moeilijk om de algemene strekking van de tekst te kunnen volgen.
Integraal lezen
Je leest alles en slaat niks over. Bij deze manier van lezen halen de meeste lezers een snelheid van 200 à 250 woorden per minuut en geoefende lezers een snelheid tot 350 woorden per minuut.