Een plusstrook is een extra linker rijstrook op de autosnelweg in Nederland die mogelijk is gemaakt door het smaller maken van de oorspronkelijke rijstroken. De plusstrook is onderdeel van de Spoedwet wegverbreding, die is ingesteld om de fileproblematiek in Nederland te verminderen.
Rijstroken worden in Nederland op autosnelwegen geteld vanuit de middenberm. De eerste rijstrook is dus de binnenste rijstrook.
Een spitsstrook is een extra rijstrook die open gaat afhankelijk van de verkeersdrukte. Bij een lage verkeersdrukte sluiten we de strook weer. Een spitsstrook kan zowel links als rechts van de rijbaan liggen. Als het gaat om de rechterkant van de weg, gebruiken we de vluchtstrook tijdelijk als extra rijstrook.
Als een weg uit 2 of meer rijstroken bestaat, kies je in principe de rechterrijstrook. Ook als die rijstroken naar links of naar rechts gaan kies je in principe van die 2 rijstroken de rechterrijstrook.
Een rijstrook is een gemarkeerde strook van een rijbaan die voldoende breed is voor rijdende voertuigen. De rijstroken worden in Nederland op autosnelwegen officieel geteld vanuit de middenberm. De eerste rijstrook is dus de binnenste rijstrook.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden.Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig. Rijvak en baanvak zijn in de standaardtaal in België synoniemen voor rijstrook.
"In 75 procent van alle files die ik heb onderzocht, waren de automobilisten op de meest linkse rijbaan het snelst." Voor de duidelijkheid: dat is de baan waar ook het hardst wordt gereden als er geen file is. Links rijden in de file kan een boel tijdwinst opleveren: "Gemiddeld 4 minuten in een file van 5 kilometer."
Voorsorteren, de linker rijstrook splitst af en gaat naar links, de middelste rijstrook gaat alleen rechtdoor de rechterrijstrook is voor rechtdoor en rechtsaf.
Als er een extra rijstrook is aangelegd aan de linkerzijde van de rijbaan van een autosnelweg wordt deze een plusstrook genoemd. Dit is een extra rijstrook die bedoeld is om bij grote drukte het verkeer beter te laten doorstromen.
Basisregel: inhalen geschiedt links
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald (dit moet zelfs). Fietsers dienen elkaar links inhalen, maar mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Op de autosnelwegen is de breedte van de door de markering aangegeven rijstroken minimaal 3,25 m voor de rechterrijstrook en minimaal 2,50 m voor de overige rijstroken.
Driekwart rond, links (gele lijn) Voordat je de rotonde oprijdt geef je richting aan naar links. Zodra je op de rotonde rijdt, zet je de richtingaanwijzer uit. Je rijdt op de binnenste rijstrook van de rotonde.
Een Busstrook is een rijstrook die alleen bestemd is voor bestuurders van een autobus of lijnbus. Als er op de busstrook het woord “BUS” is aangebracht dan mogen alleen bestuurders van een autobus of lijnbus van deze busstrook gebruik maken.
Een vluchtstrook is een stuk weg van ongeveer drie meter breed langs een doorgaande rijstrook waarop je kan gaan staan als je pech hebt. Verder is het ook toegestaan om de vluchtstrook te gebruiken wanneer je moet uitwijken voor gevaar.
Tweebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en twee rijstroken. Driebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en drie rijstroken (een voor elke rijrichting en een middenstrook voor passeren en afslaan).
Plaats op de weg. Als je met een combinatie (auto met caravan of aanhanger) die langer is dan 7 meter, op een autosnelweg met drie of meer rijstroken rijdt, mag je alleen de twee meest rechtse rijstroken gebruiken. Het is in dat geval verboden op een andere rijstrook te rijden.
Je mag op de autosnelweg op de tweede/derde rijstrook blijven rijden als je op korte tijd verschillende voertuigen na elkaar inhaalt. Als je binnen de 10 seconden (richtlijn) geen voertuig meer inhaalt, ben je verplicht om weer op de rechterrijstrook te rijden.
Voor elke openstelling controleren de verkeersleiders met behulp van camera's of de spitsstrook over de hele lengte volledig vrij is. Ligt er een obstakel of staat er een defect voertuig, dan blijft de spitsstrook gesloten.
Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens de spitsuren ingezet wordt als tijdelijke extra rijstrook. Buiten de spitsuren vervult deze strook de normale functie van vluchtstrook. Een plusstrook is een extra rijstrook die aan de linkerzijde van de rijbaan wordt gecreëerd en alleen tijdens de spits beschikbaar is.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka. Samengeteld gaat het om ruim een derde van de wereldbevolking!
Een voertuig links inhalen
Wanneer een voertuig trager rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid, dan kan je dat voertuig links inhalen. Om over inhalen te kunnen spreken, moet het voertuig voor jou wel in beweging zijn.
Momenteel bedraagt de technische marge zes kilometer per uur voor alle zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden. Zodra de snelheidsdrempel daarboven gaat, 120 bijvoorbeeld, is de marge zes procent op die toegelaten snelheid. Dat blijft ongewijzigd.
Hoe is het vandaag de dag? Het absolute snelheidsrecord te land staat op naam van de Engelsman Andy Green met een snelheid van 1223.657 km/u gevestigd in 1997 met de Thrust SSC. Dit was de eerste keer dat een voertuig de geluidsbarrière heeft gepasseerd.