Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld.
In Nederland zijn, na Noorwegen en IJsland, het afgelopen jaar de meeste elektrische auto's verkocht. In Noorwegen bedroeg het aandeel elektrisch maar liefst 64,5 procent van de nieuwverkopen, in IJsland 27,9 procent.
Nee, het is niet in Californië of in Japan waar de meeste elektrische auto's worden verkocht. Het paradijs voor Tesla's en Nissan Leafs bevindt zich in Noord-Europa, meer bepaald in Noorwegen.
Nederland koploper
In ons eigen land kun je inmiddels op bijna elke hoek van de straat je elektrische auto aan de lader leggen. Op de tweede plek staat Luxemburg (34.5), gevolgd door Duitsland (19.4), Portugal (14.9) en Oostenrijk (6.1).
Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks. Het minste aantal palen is te vinden in Cyprus (57) en Malta (98). Verder zijn er in Centraal- en Oost-Europa verhoudingsgewijs veel minder laadpalen dan in het westen van de EU.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Automarkt Noorwegen: 80 procent elektrisch.
Totaal aantal elektrische auto's in Europa
Ongeveer 500.000 EV's rijden er momenteel op de Europese wegen en dit aantal blijft groeien (EVObsession, 2016). In de eerste helft van 2016 zijn er 91.300 elektrische auto's, beide BEV als PHEV, verkocht in Europa.
Kosten van laden in het buitenland
In buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland. En de verschillen zijn er ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen en deze lopen soms op tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is.
Wereldwijd zijn in 2021 in totaal 4,2 miljoen volledig elektrische auto's verkocht, maar liefst 108 procent meer dan de 2,01 miljoen EV's die in 2020 zijn geregistreerd. In 2017 werden internationaal voor het eerst meer dan 500.000 elektrische auto's verkocht.
Hij bezit nu 155 miljoen Tesla-aandelen, iets minder dan 15 procent van de automaker. Musk heeft in het afgelopen jaar nu voor in totaal zo'n 32 miljard dollar aan Tesla-aandelen verkocht.
De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed. Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Op 1 januari 2021 was bijna 1 op de 17 personenauto's in Nederland een elektrische of hybride auto. Inmiddels is dit voor meer dan 1 op de 12 personenauto's het geval.
EV is de hoofd-auto
De meeste EV-rijders gebruiken hun elektrische auto als primaire auto. 56% van de respondenten heeft wel een andere auto, maar gebruikt de elektrische het meest. 39% heeft geen andere auto en slechts 5% heeft de EV als extra naast een andere auto.
Ad hoc laden betekent laden zonder laadpas, dit kan bijna overal in Europa. Bij publieke laadpunten van Shell Recharge kun je eenvoudig een laadsessie starten door de QR-sticker op het laadpunt te scannen en online te betalen met je VISA of mastercard.
Kosten ten opzichte van Nederland
Hoewel je op sommige plekken gratis kunt laden, is het opladen van elektrische auto's bij de reguliere laadpalen iets duurder dan in Nederland. Het bedrag per kWh is gemiddeld zo'n €0,40. Als het gaat om het snelladen, is het tarief juist vaak wat lager.
Ook hangt het af van of u de laadpas aanschaft of er een abonnement op neemt bij de aanbieder. De prijzen voor een laadpas liggen rond de €5,95 per maand. Bij een abonnementsvorm betaald u vaak per oplaadsessie, hierbij liggen de prijzen vanaf €0,15 per sessie.
De verkoop van elektrische personenauto's zit in de lift. In het eerste half jaar van 2022 lag het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto's 82,9 procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 ev's geregistreerd.
Ruim 1,8 miljoen elektrische auto's in 2025.
Hybride wagens zijn momenteel goed voor 6,3% van het totale personenwagenpark en hebben de kaap van 350.000 ruimschoots overschreden: 375.107 hybride wagens tegenover slechts 258.916 in 2021 (+45%). Het aantal volledig elektrische personenwagens steeg met 75% (71.651) en het aantal wagens op gas met 11% (17.740).
Het opladen van een elektrische auto duurt gemiddeld 30 minuten tot… 21 uur. Dat enorme verschil zit 'm in de manier van opladen: via het stopcontact (langzaam), een laadpaal (gemiddeld) of een snellader (snel).