Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Handelaarskentekenplaten zijn kentekenplaten voor RDW erkende bedrijven in de voertuigbranche. De handelaarskentekenplaat is lichtgroen met zwarte letters en cijfers. Deze platen worden onder meer gebruikt om proefritten te maken.
Kentekens voor voertuigen die niet gebruikt mogen worden om passagiers te vervoeren bestaan uit zwarte letters op een groene achtergrond. Dit kunnen bijvoorbeeld auto's, bestelwagens of kleine vrachtwagens zijn die niet voorzien zijn van een achterbank.
Een handelaarskenteken is een kenteken voor autobedrijven om met voertuigen uit de bedrijfsvoorraad, voertuigen die het bedrijf bewerkt of herstelt, of voertuigen die geen kenteken hebben, te rijden. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefrit.
In Hongarije is er al een speciale groene variant voor de stekkerauto. „Dat werkt stimulerend, want mensen zien dat er steeds meer elektrische auto's op de weg komen”, zegt de politica en voormalige presentatrice.
Landcode / Landnummer Nicaragua / NI / NIC / 505 - Landcode.nl.
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
U kunt uw groene kentekenplaten aanvragen bij het RDW. Kijk ook op deze site bij veel gestelde vragen bij het kopje: wat doet het RDW? Voor de groene plaat bent u verplicht om een WAM-verzekering te sluiten. Doet u dit niet.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Het huidige Macedonische kenteken bestaat uit een witte kentekenplaat met twee zwarte letters die de herkomst aangeeft, dan een rood vlak met de herkomst in het Cyrillisch, gevolgd door drie cijfers en twee letters met aan de linkerkant een blauw vlak, net als de Europese kentekens, echter zonder Europese vlag en met ...
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
Landcode kentekens Europa
Maar herken je de volgende landcode kentekens ook? MC: het is maar een klein landje, dus ook auto's met de landcode MC zal je weinig zien rondrijden. Deze auto's komen namelijk uit Monaco!
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
Het Russische kenteken voor een personenauto bestaat uit een witte plaat met twee vakken. In het linkervak staan één of twee kleinere letters, gevolgd door drie of vier cijfers en wat kleinere letters in het zwart. In het rechtervak staat de Russische vlag met de letters RUS en een getal.
Deze kentekens worden gebruikt voor particuliere voertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband (British Forces Germany). De afgifte vindt plaats door het Ministerie van Defensie/KMAR te Driebergen.
De jaarpremie bedraagt ongeveer € 45,-. De éénmalige poliskosten zijn € 8,50. Bij termijnbetaling geldt er geen termijnbetalingstoeslag.
een handelaarsplaat mag enkel gebruikt worden door: zelfstandige handelaars of familieleden die aangegeven zijn als helper. vennoten, beheerders en geranten. werknemers (mits een ondertekende toelating van de houder van de handelaarsplaat zich aan boord bevindt)
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Een nieuwe kentekenplaat vraag je aan bij een door het RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Voor de aanvraag heb je een geldig legitimatiebewijs en de kentekencard nodig. De kosten van nieuwe kentekenplaten liggen gemiddeld tussen de 25 en 45 euro.
Als u gebruik wilt maken van de openbare weg in Nederland, dan heeft u een uitvoerkenteken nodig. Dit wordt ook wel export kenteken genoemd. Het exportkenteken wordt direct afgegeven door de RDW als u de uitvoer aanmeldt bij een RDW-keuringsstation of bij de RDW-klantenservicebalie in Zoetermeer of Veendam.