Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Omdat de stookolie een rode kleur achterlaat in de tank van auto of vrachtwagen, is het gebruik ervan dus gemakkelijk op te sporen. Een bestuurder die met rode diesel rijdt, riskeert een boete van minstens 500 Euro, die kan oplopen tot 1.250 Euro voor grote hoeveelheden.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Wat als je betrapt wordt op illegaal gebruik van rode diesel? Rijdt jouw voertuig op goedkope diesel, terwijl dit niet toegestaan is? Dan kun je een flinke boete krijgen. Deze boete is minimaal 500 euro en kan oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig. De douane houdt regelmatig controles op onterecht gebruik van rode diesel.
Een landbouwvoertuig mag in bepaalde gevallen rijden op rode diesel, die volledig of gedeeltelijk vrijgesteld is van accijnzen. Maar dat is alleen toegelaten als het landbouwvoertuig een rode G-nummerplaat heeft.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Mazout en diesel verwijzen niet naar hetzelfde product. Het eerste is een verwarmingsbrandstof, zoals we al zagen, die enkel bestemd is voor een verwarmingsketel. Diesel, daarentegen, is een motorbrandstof.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen heeft de brandstof een lager accijnstarrief. Om het onderscheid te maken, wordt er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 is er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.
Diesel is in oorsprong niet rood van kleur maar licht geel. De rode kleurstof is later aan de dieselbrandstof toegevoegd om de diesel visueel te markeren. Naast de rode kleurstof werd ook furfural als marker toegevoegd in het verleden. Tegenwoordig gebruikt men (sinds 2002) in de EU Solvent Yellow 124 als marker.
Let op: De Douane controleert door heel Nederland, dus zorg voor een goede administratie wanneer je in België rode diesel tankt!
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Goedkoper. Op internet gaat de laatste tijd de grap rond dat je beter kunt doorrijden zonder te betalen, omdat de boete van 131 euro lager is dan de prijs die je moet afrekenen voor een volle tank. Pech als je auto met een kleine tank hebt.
Houdbaarheid mazout: tot zes jaar
We kunnen je meteen geruststellen: voel je vrij om ineens flink wat liters stookolie te bestellen en die gedurende lange tijd te laten staan, want de houdbaarheid van mazout is vijf tot zes jaar. Je kunt de brandstof dus zonder problemen voor meerdere jaren bewaren.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
diesel verdampt maar langzaam, dus is een 'absorbent' handisg. Benzine verdampt snel, gewoon flink luchten dus.
Gebruik dan eerst Bardahl Diesel Anti Bacterie (DAB) . DAB verwijdert bacteriën uit de diesel. Dit is een doeltreffende biocide speciaal ontwikkeld om bacteriën uit de dieselbrandstof te verwijderen. Is de brandstof weer schoon, vrij van vocht en bacteriën dan kunt u overschakelen op Bardahl BDC.