Olielampje brandt geel/oranje of rood. Wanneer na het starten van de motor het lampje blijft branden, is de kleur van belang. Het lampje brandt geel/oranje wanneer de auto de bestuurder op een laag oliepeil attent wil maken. Een laag oliepeil hoeft niet op een defect te wijzen.
Je herkent het olielampje aan een oliekan waar een druppel olie uitvalt. Dit lampje kan oranje en rood zijn. Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter.
Elk rood waarschuwingslampje dat uw voertuig weergeeft, is een indicatie dat uw voertuig zo snel mogelijk onderhoud nodig heeft om ernstige schade te voorkomen. Wanneer het oliewaarschuwingslampje gaat branden, is dit een teken dat de motoroliedruk is gedaald tot een laag niveau, wat gevaarlijk is.
Geel of rood olielampje
Als het lampje rood of oranje is, is het probleem groter: het geeft vaak aan dat de oliedruk niet meer voldoende is.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Het antwoord is 0. U moet de olie onmiddellijk controleren. Als de motor een olieprobleem heeft , kan er niet "veilig" worden gereden, ongeacht de afstand . U kunt het erop wagen en ermee rijden, maar u loopt het risico op ernstige motorschade.
Bij een laag oliepeil kan de motor sneller oververhit raken, wat kan leiden tot vervorming van onderdelen en uiteindelijk tot een motorstoring. Ook zorgt olie ervoor dat vuil en metaaldeeltjes worden afgevoerd. Bij te weinig olie kunnen deze deeltjes zich ophopen en extra slijtage aan de motor veroorzaken.
Wanneer het systeem heeft berekend dat de gebruiksduur van de motorolie is verstreken, verschijnt de melding 'Motorolie spoedig verversen' in het dashboard. Laat de motorolie en het oliefilter binnen een week of 500 km. (wat het eerst voorkomt) vervangen tijdens een onderhoudsbeurt (waarbij de olie wordt ververst).
Een van de belangrijkste oorzaken van olielekken zijn de onjuist aangedraaide aftappluggen of oliefilters . Dit beïnvloedt de oliedruk en als gevolg daarvan gaat het olielampje branden, zelfs als de olietank vol is.
Een knipperend oranje lampje is serieuzer.Breng de auto zo snel mogelijk naar een garage, maar je zou in staat moeten zijn om er naartoe te rijden. Wanneer het lampje rood is, moet je stoppen en je pechhulp bellen.
Wanneer het olielampje op het dashboard van uw auto gaat branden, kan dit betekenen dat uw voertuig een lage oliedruk heeft . Deze daling in oliedruk kan duiden op een laag oliepeil, vervuilde olie of lekkende olie.
Ten eerste moet u weten hoe dit waarschuwingslampje eruitziet. Het kan per auto verschillen, maar het lijkt over het algemeen op de omtrek van een klein olieblikje (iets als een geniefles) met een druppel die uit de tuit komt .
Motorolie. Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Indien de auto zich verder gedraagt zoals u gewend bent is het zaak om de garage te vragen om de auto uit te lezen.
Conclusie. Het tijdig herkennen van de symptomen van een kapotte oliepomp is essentieel om ernstige motorschade te voorkomen. Lage oliedruk, oververhitting, ongewone geluiden, verhoogd brandstofverbruik en vervuilde olie zijn allemaal tekenen dat er iets mis kan zijn met de oliepomp.
Als uw motor weinig olie heeft, maar er geen lek is, betekent dit waarschijnlijk dat het in de motor verbrandt . Een slechte PCV-klep is een veelvoorkomende boosdoener bij verbrande olie, maar wat is het precies? Een PCV-klep is ontworpen om lucht te laten ontsnappen wanneer de druk in het carter te hoog is.
- Parkeer het voertuig op een vlakke ondergrond, zet de motor af en wacht tot hij koud is alvorens het oliepeil te controleren. - Trek de peilstok uit, veeg hem schoon, steek hem weer in en trek hem uit om het oliepeil af te lezen. Vul olie bij wanneer het peil onder het minimum staat.
Laag motoroliepeil
Als het waarschuwingslampje blijft branden nadat u olie hebt bijgevuld, kan het zijn dat er sprake is van een lekkage of een defecte oliepomp of sensor . Laat dit dan onderzoeken door een ervaren monteur.
Door te weinig olie raakt de motor oververhit, en ontstaat er een ratelend en schurend geluid.
Nadat u olie aan uw auto hebt toegevoegd, wordt aanbevolen om ten minste 5 tot 10 minuten te wachten voordat u de motor start . Deze wachttijd zorgt ervoor dat de verse olie goed door de motor kan circuleren en alle vitale onderdelen kan bereiken die smering nodig hebben.
Nee.Rijd niet met de auto totdat je het oliepeil hebt gecontroleerd en het op het juiste niveau hebt aangevuld. Je riskeert ernstige, catastrofale motorschade door de motor te laten draaien met weinig olie.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
U kunt controleren of uw oliepeil laag is door de peilstok onder uw motorkap te gebruiken . Verwijder deze, veeg deze schoon, plaats deze terug en controleer het oliepeil ten opzichte van de markeringen. Andere tekenen van laag oliepeil zijn motorwaarschuwingslampjes, kloppende geluiden, verminderde prestaties of oververhitting.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro. Al met al moet u bereid zijn om tussen de 290 en 1.030 euro te betalen voor het vervangen van de oliepomp.