Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Hoe zet ik 3G of 4G aan op mijn iPhone (IOS)?
Open Mobiel netwerk. Klik op Opties mobiel data. Klik op Gesprekken en data. Selecteer hier 3G of 4G.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet. De commerciële benaming zal "4G" zijn, hetgeen een nieuwe stap vormt in de evolutie van de mobiele netwerken en staat voor "4e generatie".
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Bereik controleren
Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten.
Soms maakt een toestel niet automatisch contact met 4G en dien je het toestel handmatig op 4G of LTE te zetten. Is er goede 4G dekking op de locatie waar je je bevindt? Controleer de Dekkingskaart. Een andere oorzaak is de drukte op de locatie waar je verblijft.
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent. En omgekeerd. Meer details? Simpel samengevat: 4G is een netwerkstandaard die een heel snelle mobiele dataverbinding mogelijk maakt.
De snelste verbinding, zelfs sneller dan de eerder genoemde 4G verbinding, is dat van het 4G LTE (Long Term Evolution) netwerk.
Kies voor “Mobiele netwerken” en daarna “Netwerkmodus”. Druk op de app “Instellingen” en ga naar “Draadloos en Netwerken”. Kies voor “Mobiel netwerk” en klik op “Voorkeursnetwerkmodus”. Je kunt hier kiezen met welk netwerk het toestel verbinding mag maken.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.
Om gebruik te kunnen maken van bellen via 4G heb je een geschikt toestel nodig (VoLTE), een 4G simkaart en een 4G bel- en internetbundel.
Als je mobiele data (3g/4g) en wifi uitzet kan je nog bellen en sms'en. Als je je mobiele netwerk uitschakelt (vliegtuigstand) dan kan je niet meer bellen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.