De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Andere kenmerken vol roetfilter
Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto. Er is sprake van overmatig roet en/of rook.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken. Hierdoor gaat de honingraatstructuur van het filterelement verloren en kan het roetfilter niet meer gereinigd worden.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Als u langer door blijft rijden met een verstopt roetfilter, dan zal het brandstofverbruik oplopen en zal de auto in een noodloop terechtkomen. Hierdoor verliest de auto het vermogen en kunt u niet meer voluit rijden.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Het laten reinigen va het filter is aanzienlijk goedkoper dan het laten vervangen, ondanks de hoge kosten.
Als u uw roetfilter regelmatig laat reinigen, bespaart u geld en beschermt u tegelijkertijd het milieu. Bovendien wordt het brandstofverbruik verminderd door de reiniging van de DPF en wordt de motor beschermd.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden. De 'officiële' naam voor het roetfilter is overigens DPF, wat staat voor diesel partikel filter.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Wat kost een roetfilter vervangen? Wanneer regeneratie niet meer mogelijk is en u uw roetfilter gaat vervangen kunt u bij de dealer vaak rekenen op zeer hoge kosten. Deze kosten variëren tussen de €750,- en maar liefst €3000,- exclusief de kosten voor montage.
Ja, een defecte turbo kan inderdaad de werking van het roetfilter belemmeren.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Is jouw dieselauto ouder dan 4 jaar? Dan komt de jaarlijkse APK eraan. Vanaf 2011 is een roetfilter al verplicht, maar er werd slechts 'gekeken' of een roetfilter aanwezig is.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
Hoe zelf het roetfilter vervangen? Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
In dat geval adviseren wij u om elke 7500 km een blikje TORALIN DPF ACTIVATOR toe te voegen aan de dieselbrandstof. Deze DPF ACTIVATOR verlaagt de ontstekingstemperatuur om roet te verbranden, zodat een zeer goede verbranding ontstaat bij normale motortemperaturen.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Roetfilter inkoop analyse: Wat je moet weten
De huidige gemiddelde prijs van een Roetfilter inkoop is € 352. Als je geïnteresseerd bent in een Roetfilter inkoop, kosten gebruikte exemplaren gemiddeld € 364.
Hoelang duurt het voordat de roetfilter is verwijderd? Dit hangt van de situatie af, hoe verstopt de roetfilter bijvoorbeeld is. Gemiddeld genomen verwijderen wij de roetfilter op dezelfde dag. U kunt uw auto al ophalen na ongeveer 2.5 uur.