Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Euro 1: tussen 01/07/1992 en 31/12/1996. Euro 2: tussen 01/01/1997 en 31/12/2000. Euro 3: tussen 01/01/2001 en 31/12/2005. Euro 4: tussen 01/01/2006 en 31/12/2010.
Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Met de euro 6 norm voor diesels, zijn de emissienormen voor diesels nog scherper geworden en moet de uitstoot van verschillende uitlaatgassen, waaronder NOx (stikstofoxiden), CO (koolmonoxide), HC (hydrocarbons) en PM (fijn stof) nog meer gereduceerd worden.
Het verbod op Euro 5-diesels is uitgesteld tot 2026 en beperkingen van na 2027 worden opgeschort. Worden lage-emissiezones in twijfel getrokken? In ieder geval worden de aangekondigde beperkingen steeds vaker uitgesteld.
Euro 6 motoren: minder milieuvervuilend
Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
De euronorm van jouw auto is te vinden op het inschrijvingsbewijs ook wel de grijze kaart genoemd.
Globaal gesproken ligt het verbruik van Euro 6 voer- tuigen lager: - 7% lager dan bij Euro 4 modellen. De verbruiksverschillen tussen het zuinigste en gulzigste voertuig zijn aanzienlijk: • voor de vrachtwagens van 12 ton: 11,3% in de stad, 6,8% op gewone wegen en 10,4% op de autosnel- weg.
De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen. Zo meet Euro 6 niet alleen de hoeveelheid deeltjes, maar ook de grootte en de aantallen van die deeltjes. In vergelijking met Euro 5 is de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) met 80% teruggebracht en de uitstoot van roetdeeltjes (PM) met 50%.
Om de euronorm van je wagen te vinden, kijk je gewoon even in het vak V9 van je inschrijvingsbewijs (grijze kaart). De norm kan ook vermeld staan op het Europese gelijkvormigheidsattest. Bij een tweedehandswagen vind je de norm terug op de Car-Pass.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd. Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
AdBlue wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR (Selective Catalytic Reduction), zoals Euro 6-dieselmotoren. De belangrijkste merken die SCR-systemen in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.
Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Een gele milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 3 en hoger. Een groene milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 4 en hoger. Kampeerwagens die op diesel rijden, mogen wel een milieuzone inrijden als de eigenaar van de kampeerwagen daar woont.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder). Het is lastig om een ver vooruitziende blik in de toekomst te werpen, ook buiten Nederland.