Faciliteiten. Denk aan wifi, een goede bank, een bar, een pingpongtafel, een game-console, sportfaciliteiten, tot aan hospitality-medewerkers. Dit zijn dé zaken waarmee een werkgever de aantrekkelijkheid goed kan etaleren.
Een aantrekkelijke werkgever zorgt voor zelfstandigheid en flexibiliteit. Medewerkers willen zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid mogen nemen. Evenals flexibiliteit om zelf keuzes te maken binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.
Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke verzekering. De scholingsplicht is nog een aanvulling op goed werkgeverschap.
Op de vraag wat werkgevers vooral zouden moeten bieden, plaatsten werknemers het evenwicht tussen werk en privéleven (51%) en doorgroeimogelijkheden (43%) bovenaan hun prioriteitenlijst, vlak boven de beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden (41%) en ethiek en waarden (41%).
Binden betekent het van binnenuit 'ja' zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. En wat dus de mensen in je team belangrijk vinden. Weet wat jouw drijfveren zijn (motivatie.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Zo motiveer je medewerkers
Geef in teamoverleggen aandacht aan Positieve Gezondheid, wat is het en wat zijn de voordelen. Creëer interne ambassadeurs. Laat managers, medewerkers en teamcoaches kennismaken met het gedachtegoed. Communiceer wanneer medewerkers met Positieve Gezondheid aan de slag kunnen en mogen gaan.
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra afspraken die je met je medewerker maakt over bijvoorbeeld de 13e maand, extra beloningen, personeelsverzekeringen, auto van de zaak et cetera.
Secundaire arbeidsvoorwaarden vullen deze primaire arbeidsvoorwaarden aan, ondersteunen de werknemer in het arbeidsproces en zorgen voor een goede werkprivébalans. Voorbeelden zijn een dertiende maand, bedrijfsrestaurant, prestatiebeloning, kinderopvang, opleiding of leaseauto.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Voldoende beweging, gezond eten, mentale, alsook lichamelijke rust en ontspanning, een fijne sociale kring en mogelijkheden tot ontplooiing worden als belangrijke factoren gezien die invloed hebben op iemands vitaliteit.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Van de Nederlandse beroepsbevolking noemt 56% een goed salaris als belangrijkste reden om voor een werkgever te kiezen. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group uit een analyse van 23.599 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.
Bied voldoende ontwikkelingsmogelijkheden
De meeste werknemers willen zich graag ontwikkelen. Het is dan ook niet verrassend dat een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden kan leiden tot ongewenst verloop. Je kunt zorgen voor voldoende groeimogelijkheden door bijvoorbeeld training en opleiding te ondersteunen.