De cockpit van een vliegtuig heeft, net als die van een auto, bijvoorbeeld een toerenteller en brandstofniveaumeters.Daarnaast zijn de hoogtemeter en de kunstmatige horizon bijzonder centrale elementen. Deze laatste helpt de bemanning om het vliegtuig ook bij moeilijke zichtomstandigheden horizontaal te houden.
Gewoonlijk 4 piloten. Vermits één cockpitbemanning altijd uit 2 piloten bestaat, heb je voor langeafstandsvluchten 2 bemanningen nodig. Net als mensen uit andere beroepen hebben piloten recht op een urenmaximum dat zij niet mogen overschrijden.
De oorspronkelijke betekenis was letterlijk "kuil waar een hanengevecht plaatsvindt" en in de 18e eeuw werd cockpit de term die de Royal Navy gebruikte voor de plek waar een stuurman of scheepspiloot was gestationeerd .
Een moderne met EFIS uitgevoerde cockpit bestaat meestal uit ongeveer zes displays bestaande uit twee primary flight displays (PFD's), twee navigation displays (ND's) en twee schermen voor het engine indicating and crew alerting system (EICAS) dat een indicatie geeft van motorinstrumenten, en waarschuwingen bij ...
Tijdens de vlucht houdt de piloot de systemen in de gaten en neemt eigenlijk alleen het stuur over tijdens een noodgeval. Noodgevallen vinden zelden plaats. Dit betekent dat een piloot te allen tijde alert moet blijven.
Terwijl de cockpit vroeger toegankelijk was voor passagiers en vooral kinderen, is deze sinds het begin van het millennium strikt afgesloten. Inmiddels mogen alleen de piloten en, in uitzonderlijke gevallen zoals sommige stand-by-vluchten, werknemers van de luchtvaartmaatschappij in de cockpit vliegen.
Piloten zijn over het algemeen vrij om de cockpit te verlaten tijdens de cruisefase van de vlucht . Dit kan zijn om naar het toilet te gaan, bepaalde dingen in de passagiershutten te controleren of gewoon hun benen te strekken.
De cockpit van een vliegtuig is een knooppunt van talloze knoppen, die elk een unieke en vitale functie hebben. Piloten worden getraind om elke knop te begrijpen en te bedienen , zodat ze de verschillende systemen van het vliegtuig, zoals motoren, elektronica en omgevingsregelingen, kunnen beheren.
Kerosine, in de volksmond petroleum genaamd, is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, volgend op de benzinefractie. Het staat bekend als brandstof voor vliegtuigen en in extra gezuiverde vorm voor raketten.
Woordherkomst. Oorspronkelijk kwam cockpit van een kuil (pit) om hanen (cock) in te laten vechten voor gokdoeleinden.
Een steward (man) of stewardess (vrouw) is iemand die in een passagiersvliegtuig voor de veiligheid en de verzorging van de passagiers zorgt. Stewards en stewardessen in een vliegtuig worden gerekend tot het cabinepersoneel. De leidinggevende van het cabinepersoneel is de (senior) purser.
De luchtstroom langs de vleugels creëert dus een drukverschil tussen boven- en onderkant, waardoor het toestel als het ware omhoog wordt gezogen. Een andere manier om ernaar te kijken is dat de vleugels de lucht naar beneden afbuigen en daardoor het vliegtuig omhoog stuwen.
Wist je dat de keuken van het vliegtuig “de galley” heet? In de meeste vliegtuigen zijn er 2 “galleys”: één vooraan het vliegtuig en één achteraan.
Een bemanning van twee piloten kan bijvoorbeeld maximaal acht tot negen vlieguren hebben en maximaal negen tot veertien diensturen. De exacte aantallen binnen die bereiken zijn afhankelijk van de starttijd.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf. Gezagvoerders en ander vliegend personeel waren fel gekant tegen de nieuwe wetgeving.
Het besluit de productie te staken viel in februari 2019. De grootste klant, Emirates, paste een order aan en bestelde meer kleinere toestellen en minder A380's. De laatste levering was in 2021 en er werden nog slechts 17 toestellen geproduceerd.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
Steden, lantarens, verlichte windparken zijn duidelijk te zien en dit geeft vaak het gevoel dat je verder kunt zien. Wolkenlagen en lichtpatronen op de grond kunnen aangezien worden voor de horizon (false horizon). In het donker zal een vlieger dus meer op zijn instru- menten moeten vertrouwen.
3 Skydrate is een upgrade van het bestaande Advance Mission Extender Device (AMXD) , een apparaat voor het verlichten van de blaasklachten dat tijdens de vlucht gedragen kan worden en dat is ontworpen om urine te detecteren en weg te pompen, zodat de vlucht zonder onderbreking kan doorgaan.
Hoe kunnen piloten van een commercieel vliegtuig weer in de cockpit komen als ze zichzelf per ongeluk buitensluiten tijdens een vlucht? De cockpitdeur van moderne vliegtuigen (sinds 2001) is een geharde, kogelwerende deur met een elektronisch bediend mechanisch slot dat vanaf de pilotenstoel kan worden bediend zonder op te staan.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.