Daartoe kun je een particuliere begunstigde vragen om eerst 1 eurocent naar je eigen rekeningnummer over te boeken. Met die overboeking kun je dan op je rekeningafschrift de werkelijke naam bij de rekening van de begunstigde controleren. Dat werkt voor alle bankrekeningen in de hele EU.
Als je bij het internetbankieren of mobiel bankieren via een app het IBAN en de ontvanger hebt ingevoerd, wordt de naam dat bij het rekeningnummer hoort gecontroleerd vóór de overboeking uitgevoerd. Je hoeft voor deze controle dus geen aparte app te downloaden.
Degene op wiens naam een bank- of spaarrekening staat. Meestal is het mogelijk om een rekening op naam van twee personen te zetten; in dat geval wordt ook wel gesproken van een en/of-rekening.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleert de IBAN-Naam Check automatisch of de naam die de klant invult hoort bij het rekeningnummer dat de klant opgeeft. Als de naam niet klopt bij het rekeningnummer, geeft de check een melding. Als de ingetoetste naam niet afwijkt, komt er geen melding.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Stort je meer of betaal je in een winkel met meer dan 3.000 euro contant, dan is de bank en is de winkelier verplicht een melding te doen bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Bij een overschrijving naar een bankrekening is het vaak verplicht om de tenaamstelling in te vullen. De tenaamstelling van je bankrekening is gelijk aan de rekeninghouder en de naam die op je betaalpasje staat.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij ABN AMRO. Dit voorkomt verkeerde overboekingen en helpt fraude te bestrijden. Wel zo veilig.
De tenaamstelling van een rekening is namelijk niet veel meer dan de naam van de eigenaar van een (zakelijke) bankrekening. Dat kan een persoon zijn, maar ook een bedrijf. Privérekeningen staan doorgaans op naam van particulieren, zakelijke rekeningen hebben als tenaamstelling een bedrijf.
In principe krijg je voor je functie bepaalde rechten. En ja, het kunnen inzien van een bankrekening is wel zo'n beetje standaard bij elke bankfunctie. Dus ja, als je een kennis hebt die bij de bank werkt waar jij je rekening hebt, dan kan hij als ie wil jouw gegevens zien.
Hoe zit dat? Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Met de iDEAL-betaallink betaal je altijd aan het IBAN-nummer NL04ADYB2017400157 t.n.v. Adyen. De betaling wordt binnen vijf minuten verwerkt. Een handmatige overmaking naar dit rekeningnummer werkt niet. Het geld wordt dan automatisch naar je teruggestort.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Indien u geld over hebt gemaakt naar een verkeerde rekening heeft u automatisch een vordering uit onverschuldigde betaling op de ontvanger. Dit betekent dat de ontvanger het geld aan u moet terugstorten. Helaas weet u in veel gevallen niet wie de rekeninghouder is.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
ING heeft een app gelanceerd waarmee gebruikers zonder rekeningnummers uit te wisselen geld naar elkaar kunnen overmaken, waarbij het niet nodig is om klant van ING te zijn. De app heet Twyp (The Way You Pay) en werkt via de contactenlijst in de telefoon, zo heeft de bank vandaag bekendgemaakt.
Een nadeel van een overboeking is dat de klant zelf kan bepalen wanneer hij of zij aan de betalingsverplichting voldoet en dat brengt dus ook de kans met zich mee dat de klant alsnog afhaakt doordat hij of zij de betaling, om wat voor reden dan ook, niet afrondt.
Geld overmaken naar een andere bank duurt meestal een dag. Een overboeking naar het buitenland duurt iets langer. Binnen de EU gemiddeld drie dagen en buiten de EU gemiddeld vijf werkdagen.