Organisaties worden met het oog daarop gebouwd. Er zijn vier organisatiekenmerken die beïnvloed kunnen worden. Dat zijn als het ware de 'knoppen' waaraan gedraaid kan worden, zodat er een (her)ontwerp ontstaat. Wij onderscheiden de volgende vier bouwstenen: structuur, technologie, medewerkers en cultuur (STMC).
Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen enkele (meestal drie of meer) personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en diensten in haar omgeving.
Er is openheid over resultaten. De cultuur is gericht op verbeteren. Medewerkers en leiders worden gestimuleerd om innovatieve oplossingen aan te dragen en kennis uit te wisselen. De organisatie kijkt kritisch naar zichzelf en haar omgeving, waardoor stapsgewijs wordt verbeterd en/of (fundamenteel) wordt vernieuwd.
We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag. Deze vier aspecten van de organisatiecultuur bepalen wat voor soort organisatie je hebt.
Organisaties worden met het oog daarop gebouwd. Er zijn vier organisatiekenmerken die beïnvloed kunnen worden. Dat zijn als het ware de 'knoppen' waaraan gedraaid kan worden, zodat er een (her)ontwerp ontstaat. Wij onderscheiden de volgende vier bouwstenen: structuur, technologie, medewerkers en cultuur (STMC).
Een organisatie is een groep mensen die samenwerken , zoals een buurtvereniging, een liefdadigheidsinstelling, een vakbond of een bedrijf. U kunt het woord organisatie gebruiken om te verwijzen naar een groep of bedrijf, of naar de handeling van het vormen of vestigen van iets.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden die de identiteit van een bedrijf vormen. Ze geven aan waar het bedrijf voor staat en weerspiegelen de gezamenlijke drijfveren van de medewerkers. Kernwaarden dienen als richtlijn voor toekomstig gedrag en zijn essentieel voor de cultuur van de organisatie.
'Organisatieaspect' in Computerwetenschappen verwijst naar de kenmerken die verband houden met iemands beroep of de structuur binnen een organisatie die van invloed kunnen zijn op Computerangst (CA). AI gegenereerde definitie gebaseerd op: Computers in Human Behavior, 2013.
Een fundament onder een bedrijf geeft duidelijkheid over het bestaansrecht van een bedrijf. Het geeft duidelijkheid over de drive: waarom je als ondernemer doet wat je doet en waarom dit belangrijk is. Het maakt duidelijk wat past en nodig is om dat doel te bereiken.
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Voor veel organisaties betekent dit het identificeren en cultiveren van bronnen van mensen, rekrutering en professionele ontwikkeling . Het vermogen van een organisatie om te presteren en te groeien wordt op elk moment beperkt door een van de drie kernsystemen. De taak van het leiderschap is om te beslissen welk systeem als volgende moet evolueren en hoe.
Het onderscheidend vermogen en de kerncompetenties die hier aan ten grondslag liggen zijn de sleutel tot het succes van de organisatie. Kernwaarden; de waarden die aan de kerncompetenties en het onderscheidend vermogen van de organisatie ten grondslag liggen zijn in de cultuur verankerd.
Een goede organisatiestructuur bestaat onder andere uit de communicatielijnen en de patronen van de organisatie. Het werk wordt uiteraard gedaan door medewerkers met een gezond verstand en bekwaamheden. De organisatiestructuur maakt het werk alleen gemakkelijk en vermindert de verwarring en overlast.
De kenmerken van een ideale bedrijfsorganisatie zijn: eenvoudige oprichting, beperkte aansprakelijkheid, de mogelijkheid om voldoende kapitaal aan te trekken, handhaving van het bedrijfsgeheim, flexibiliteit, stabiele bedrijfsvoering, minder overheidscontrole, lagere belastingdruk, hogere managementefficiëntie en meer eigendomsbelang.
Kwaliteit wordt in verschillende ISO-normen gedefinieerd als: het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Het is een verzamelnaam voor allerlei competenties die te maken hebben met plannen, prioriteiten stellen, tijd beheren, middelen efficiënt inzetten en effectief communiceren.
Gevoel van verbondenheid en doel
Een sterke cultuur bevordert een gevoel van verbondenheid en doel onder werknemers, waardoor ze zich aansluiten bij de missie en waarden van de organisatie. Deze verbinding motiveert werknemers om zinvol bij te dragen en versterkt hun toewijding aan organisatiedoelen.
Wat is een visie? De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
Kernwaarden zijn het DNA van je organisatie. Kernwaarden zijn die specifieke eigenschappen van jouw organisatie die uniek zijn en waarmee je als organisatie onderscheidt van andere organisaties. Kernwaarden maken duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken.
Verantwoording: Ieder van ons is verantwoordelijk voor onze woorden, onze daden en onze resultaten. Respect: We waarderen iedereen en behandelen mensen met waardigheid en professionaliteit. Integriteit: We bouwen vertrouwen op door verantwoordelijke acties en eerlijke relaties. Teamwork: We bereiken meer als we samenwerken en iedereen samenwerkt.
Organisatorische kenmerken zijn manieren voor een auteur om een tekst op te splitsen, zodat informatie gemakkelijker te vinden en te lezen is . Een van de meest voorkomende organisatorische kenmerken in een informatieve tekst is de kop. Koppen verschijnen bovenaan belangrijke secties en geven de lezer een idee van wat hij kan verwachten.
Je meerwaarde benoemen, gaat over het laten zien welke waarde jij kunt toevoegen aan de organisatie. Dat wil zeggen: welke relevante kennis, ervaring, vaardigheden, netwerk, werkstijl en dergelijke breng jij mee waarmee je een aanvulling vormt op het team. De combinatie ervan maakt jou uniek.
Wat is organisatiecultuur? Organisatiecultuur is de set van waarden, overtuigingen, houdingen, systemen en regels die het gedrag van werknemers binnen een organisatie schetsen en beïnvloeden . De cultuur weerspiegelt hoe werknemers, klanten, leveranciers en belanghebbenden de organisatie en haar merk ervaren.