In een elektrische auto rijd je grotendeels met een pedaal: het gaspedaal. Als je dat intrapt, wordt energie uit de accu gebruikt om de elektromotor laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo. Hij neemt energie terug en slaat die op in de accu.
Net als bij een automaat, hoef je bij een elektrische auto niet te schakelen. In vergelijking met de automaat die in stappen opschakelt, gaat een elektrische auto direct naar zijn maximale vermogen wanneer je het snelheidspedaal volledig intrapt.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Veel elektrische auto's (EV's) maken autorijden nog makkelijker, je kunt namelijk rijden met maar één pedaal, het zogenaamde 'one-pedal driving'. Het gaspedaal regelt zowel het versnellen als het vertragen. Als je het pedaal indrukt, gaat de auto zoals gewoonlijk rijden, maar als je je voet optilt, remt de auto af.
Alle elektrische auto's die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla's, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.
We zullen je meteen geruststellen: Ja, je kan met een elektrische auto op reis of vakantie. Zelfs afstanden afleggen tot 1200 km op één dag (Zuid-Frankrijk, Noord-Italië, …) zijn mits wat voorbereiding geen probleem en dat gaan we bewijzen in deze blog.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Een elektrische auto rijdt en voelt anders dan een brandstofauto, evenals een diesel- en benzineauto van elkaar kunnen verschillen in rij-beleving. Een elektrische auto heeft altijd een automaat, maar zonder het gevoel van 'een trapje hoger'. Het direct reageren van de pedaal is ook een goot verschil.
De elektrische hatchback uit Duitsland wist de MOT-test in 93,94 procent van de gevallen te doorstaan. De Tesla Model X (92,08 procent) en de BMW i3 (91.81 procent) complementeren de top vijf. Opmerkelijk is de score van de zeer populaire Renault Zoe.
De reden daarvoor is de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen niet nodig. Een elektromotor werkt bij iedere snelheid. Een elektrische auto heeft daarom geen versnellingen en is dus feitelijk een automaat.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
Gelukkig is de maximale snelheid wel gelimiteerd. Je kunt maximaal 27 kilometer per uur in zijn achteruit.
Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km. Bij kleine auto's zijn de verschillen tussen de modellen groter dan bij grotere auto's.
Bij een oplaadpunt laad je de accu van je EV. Deze accu is natuurlijk geen lege 'tank' zoals bij je benzineauto, maar een lithium-ion-accu zoals in een laptop of smartphone. Die elektriciteit wordt omgezet in een draaiende beweging, om zo het rijden mogelijk te maken.
U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Trap het rempedaal stevig in en houd het ingetrapt om de auto tot stilstand te brengen wanneer dat veilig is. Op het touchscreen wordt een gele remindicator weergegeven, als een storing van de rembekrachtiging is gedetecteerd.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster.
Je kunt snelladers vaak herkennen doordat er op de oplader 'fast charge', 'quick charge' of 'rapid charge' staat. Doordat de snellader meer Watt kan produceren dan een gewone USB-lader is de telefoon sneller vol. Een gemiddelde snellader levert ca. 16 Watt per uur.