Een uitsluitingszoekwoord is een zoekwoord dat voorkomt dat je advertentie wordt getoond aan gebruikers die zoeken naar een bepaald zoekwoord of woordgroep die niet relevant is voor jou advertentie binnen je google ads campagne. Uitsluitingszoekwoorden worden ook wel negatieve zoekwoorden genoemd.
Er zijn 3 zoektypen voor zoekwoorden die u aan uw zoekwoordenlijst kunt toevoegen om te bepalen bij welke zoekopdrachten uw advertenties worden weergegeven: exact zoeken, zoeken op woordgroep en breed zoeken.
Breed zoeken is het standaard zoektype dat aan al uw zoekwoorden wordt toegewezen omdat dit het uitgebreidste is. Dit betekent dat u geen ander zoektype hoeft op te geven (zoals exact zoekwoord, woordgroep of een uitgesloten zoektype). Bij breed zoeken geeft u gewoon het zoekwoord op.
Zoekwoorden of zoektermen zijn woorden/zinnen die door internetgebruikers worden gebruikt om in een zoekmachine (Google, Bing, Yahoo etc.)een bepaalde zoekopdracht uit te voeren. Het doel hierbij is om antwoord te krijgen op een vraag of relevante informatie te vinden over een onderwerp.
Vraag eens rond waar mensen op zouden zoeken als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Daarnaast kan je ook gebruik maken van tools die laten zien op welke woorden veel wordt gezocht (Google Ads of Google Trends). Op deze manier kan je voor jezelf een lijst interessante zoekwoorden opstellen.
Paginatitel - Zet het zoekwoord het liefst vooraan; Webpagina (url) - Zet ook hier het zoekwoord liefst vooraan; Headers en tussenkoppen - Gebruik daarvoor altijd de juiste 'tags' voor de stijl, zoals H2. Dit kunt u selecteren in het Content Management Systeem (CMS) bij 'stijlen' of 'paragraaf'.
Waarom zijn zoekwoorden belangrijk? Zoekwoorden zijn belangrijk omdat ze de link zijn tussen hetgeen dat mensen zoeken in de zoekmachines en de content die jij aanbiedt op jouw website.
Waarom gebruik je zoekwoorden in je tekst? Het is niet voor niks dat je zoekwoorden in een tekst gebruikt; deze hebben een specifieke functie. Ze zorgen er namelijk voor dat jouw pagina naar boven komt als er in de zoekmachine op het desbetreffende zoekwoord wordt gezocht.
Goede zoekwoorden zijn woorden of termen die gebruikers typen in zoekmachines om informatie, producten of diensten te vinden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Om goede zoekwoorden te vinden, moet je begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn.
In een zoekwoord analyse ga je op zoek naar belangrijke termen die worden gebruikt wanneer mensen zoeken naar jouw product of dienst. Het belangrijkste doel hierbij is dat je de beste woorden vindt, welke het meest relevant zijn en waar niet al te veel concurrentie op zit.
Google zelf adviseert om 15 to 20 zoekwoorden in te stellen per advertentiegroep. Google komt met voldoende suggesties om dit aantal zoektermen te bereiken en doe je dat niet, dan geeft Google aan dat je zoekvolume wellicht nog te laag is. Dus logisch dat je veel zoektermen aan je advertentie koppelt.
Een in-market doelgroep is een persoon of groep personen die een specifiek product of specifieke dienst wil kopen, of op een andere wijze wil afnemen. Deze potentiële klanten zijn de oriëntatiefase voorbij en weten precies wat ze willen.
In het kort: Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten waar je niet voor betaalt. Deze resultaten heten ook wel natuurlijke zoekresultaten. Organische zoekresultaten worden getoond in zoekmachines als Google op basis van zoekwoorden die (be)zoekers intikken in de zoekmachines.
Een short tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit één en soms twee woorden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan zoekwoorden als 'Smartphone', 'Laptop', 'Schoenen' of 'Schooltas'. Short tail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume en een lage conversie.
Waarom een zoekwoorden analyse
Verzeker jezelf van bezoekers voor de korte en lange termijn door inzicht te krijgen in de zoek trends in Google. Krijg meer inzicht in je concurrentie. Haal sneller bezoekers naar je website. Ontvang de juiste bezoekers op de gewenste pagina's.
Een hele korte zoekwoordenonderzoek die ik vaak doe bij keyword mapping kost ongeveer 10-15 minuten per zoekwoord. Echter, als je een nieuwe pagina wilt gaan schrijven, die veel zoekvolume heeft, dan is het vaak nuttig om ook alvast te gaan kijken naar supporting pages.
Een zoekwoordenonderzoek is een overzicht van de zoektermen waar jouw (potentiële) klanten op zoeken. Dit zijn dan ook de termen die relevant zijn om te gebruiken op je website. Het zoekwoordenonderzoek omvat onder andere het zoekvolume per maand en de concurrentie op iedere term.
3.1.
Op een pagina met een tekst van 100 woorden dient het zoekwoord dus 2-4 keer voor te komen. Het is daarnaast belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen van het zoekwoord in je tekst vermeldt.
Sneeuwbalmethode. De sneeuwbalmethode is een manier om literatuur te vinden op basis van een boek of tijdschriftartikel over je onderwerp. Gebruik de literatuurlijst van het boek/tijdschriftartikel om meer interessante titels over je onderwerp te vinden.
Met een zoekstrategie ga je systematisch te werk, waardoor je relevante informatie vindt. Door gericht te zoeken krijg je gerichte resultaten terug en ben je minder tijd kwijt met het lezen van irrelevant materiaal.
Best match methode
Bij deze methode vul je, in de zoekbalk, zoveel mogelijk relevante termen achter elkaar in. Dit is zoals veel zoekmachines werken. De best match methode werkt het beste wanneer je veel termen intikt. Wanneer je nog niet systematisch zoekt levert deze methode gemakkelijk wat zoekresultaten op.
Benieuwd naar het meest gebruikte zoekwoord wereldwijd? In 2021 was dit 'Youtube' met een zoekvolume van maar liefst 1,3 miljard! Het zoekvolume laat zien hoe vaak er per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht in Google.