Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Kernwaarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze kunnen heel persoonlijk zijn, dus niet iedereen heeft altijd dezelfde kernwaarden. Kernwaarden geven weer waardoor jij als mens gemotiveerd wordt. Het zijn de waarden die passen bij je overtuigingen en die bepalen welke keuzes je in het leven maakt.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.
Waarden zijn daarom ook heel “persoonlijk” want wat de één belangrijk of goed vindt, vindt de ander misschien niet belangrijk of niet goed. Voorbeelden van waarden zijn gelijkheid, trouw, vrijheid, vriendschap, zelfstandigheid, saamhorigheid, rechtvaardigheid, tolerantie, solidariteit.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
De basiswaarde is de intrinsieke waarde per participatie in een beleggingsfonds.
Datgene wat je heel belangrijk vindt in je werk, worden ook wel drijfveren of 'waarden' genoemd. Jouw drijfveren zeggen iets over wie je bent en hoe je in het leven staat. Ben je iemand die het belangrijk vindt om avontuur te beleven of zoek je juist zekerheid en stabiliteit?
In de psychologie kent men tal van persoonlijke waarden, zoals bezit, eenvoud, flexibiliteit, gehoorzaamheid, gezondheid, integriteit, kennis, macht, onafhankelijkheid, schoonheid, succes, toewijding en waardering.
Samenwerking als kernwaarde
En algemene kernwaarden die de verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van anderen zoals 'afspraak is afspraak' en 'als één mond naar buiten treden'. De kernwaarde 'samenwerking' bepaalt mede de identiteit van de organisatie en versterkt de wijze waarop medewerkers samenwerken.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Kernwaarden zijn diep verankerde persoonlijke overtuigingen die jouw beeld en je oordeel filteren over jezelf en over anderen. Kernwaarden worden ook gebruikt door organisaties of teams. Dan zijn het eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf of team voor staat.
Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren. Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.
Passie is ook een fraaie kernwaarde. Op zich prima, maar meestal wordt die door de organisatieadviseur gehint omdat het bedrijf kampt met een probleem; men is eenvoudigweg niet te motiveren. Het introduceren en verkondigen van de kernwaarde "passie" zal u dan niet helpen.
Een kernwaarde is een waarde die bij jouw kern hoort. Natuurlijk heb je ook nog andere waarden. Maar als zorgvuldigheid een kernwaarde is dan betekent dat iets voor hoe jij reageert en hoe jouw gedrag is.
Slechte waarden
Voorbeelden zijn: 3 Ferrari 's bezitten, meer geld verdienen (dan je ouders), positief blijven (denk daar maar eens over na), altijd doen waar je zin in hebt of verwachten dat iedereen doet wat jij wilt. Vaak zijn deze slechte waarden bijgelovig, buiten je controle en sociaal destructief.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Norm: Je laat de ander netjes uitspreken tijdens een gesprek. Norm: Als iemand iets goeds heeft gedaan, dan je een complimentje. Norm: Als je iemand iets wil vragen (op straat / in de winkel), dan groet je eerst even. Norm: Je kauwt geen kauwgom als je met iemand praat.
Voorbeelden van missies van grote bedrijven
Nike: ''Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld'' LinkedIn: ''Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar'' Microsoft: ''Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren''