Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
De motorstoring kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken. Een vaak voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat de motorstuurdoos een signaal binnenneemt dat niet geloofwaardig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een temperatuursensor aangeeft dat de motortemperatuur -70°C is.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op uw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Het motormanagement is onderdeel van de ECU (Electronic Control Unit) van een auto en regelt én controleert de verbranding in de motor. Het motormanagementsysteem bepaalt o.a. de juiste hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden om de motor zo efficiënt mogelijk te laten werken.
In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
Emissiesysteem storing
Het lampje motor- of emissiestoring gaat branden wanneer de storing aanwezig is of heeft plaatsgevonden. Dit heeft op de uitstoot van de motor. Dit heeft dus te maken met de milieueisen waaraan de auto in alle gevallen aan moet voldoen. maar in het geval van de storing niet aan voldoet.
Check Engine is een indicator die storingen in de motor of aanverwante systemen signaleert. In moderne voertuigen informeert het over storingen van de ontsteking of automaat, veranderingen in het toerental of verbrandingsmengsel enzovoort.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Als de motor prima loopt en de auto rijdt zoals hij altijd doet, dan kun je soms zelfs beter gewoon maar even doorrijden. Want zoals je inmiddels hebt kunnen lezen kan het lampje ook vanzelf weer uitgaan. Even doorrijden zorgt er tevens voor dat als er echt iets fout is, dit opgeslagen wordt in de computer.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Een moderne auto zit vol met elektronica. Met elkaar verbonden door een boordcomputer, de zogenaamde ECU (engine control unit). Deze computer controleert continu of alles in orde is en stuurt alles aan. Van richtingaanwijzer tot remlicht en van hoeveel gas je geeft tot de stand van de airco.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
Elke code verwijst uiteindelijk dus naar een bepaalde storing ergens in de auto. Dit is gedaan zodat niet elke autofabrikant verschillende codes maakt en de OBD-scanners universeel werken met alle auto's. Bij sommige auto's kunt u zelfs kilometerafstanden, brandstofverbruik, temperaturen en dergelijken mee uitlezen.