Dropshipping winstmarge
De winstmarge bij dropshipping varieert meestal tussen de 15% en 40% afhankelijk van het soort product dat je verkoopt. Bij dropshipping draait het allemaal om het berekenen van de kostprijs en verkoopprijs van een product.
Lage winstmarges door concurrentie: Dit is meteen het grootste nadeel van dropshipping. Net omdat het zo makkelijk is om met een dropship-webshop te starten, zijn er veel bedrijven die producten aan zeer lage prijzen verkopen om zo hun omzet te verhogen.
Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Je gaat met dropshipping beginnen. Zodra je dit besloten hebt, schrijf je je onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, moet je ook als dropshipper belasting betalen, en zonder KVK-nummer kun je geen belastingaangifte doen.
"Het is een fabeltje dat je snel rijk kunt worden met dropshipping. De cowboytijden in de e-commerce van begin van deze eeuw zijn echt voorbij", waarschuwt retailexpert Cor Molenaar. "Er komt ook steeds meer wetgeving omtrent online handel. Dat gaat langzaam maar zeker de goede kant op."
Is dropshopping winstgevend? Een vraag die veel ondernemers zich ook stellen is het winstgevende effect van dropshipping. Omdat de leverancier ook nog een bepaalde winstmarge wil behouden, is uw eigen marge vaak beperkt. U dient dus een behoorlijk aantal producten te verkopen wil het voor u een maandelijkse kost zijn.
Dropshipping biedt veel flexibiliteit en je hebt weinig startkapitaal nodig om ermee te beginnen. Je kunt dus je risico's spreiden, het is makkelijker en het kost minder tijd. Hierdoor kun je sneller je webshop laten groeien. En, hoe gek het ook klinkt, soms is het zelfs winstgevender.
De reden dat het misgaat is dat de kosten die leveranciers doorberekenen te hoog zijn. Het is voor fabrikanten en groothandel goedkoper om bulk aan retailers te leveren dan om zelf individuele artikelen aan klanten te bezorgen. Het is ook nog eens efficiënt. Retailers kunnen bestellingen bundelen en zo kosten besparen.
Logistieke afhankelijkheid
Dropshippen lijkt dan dé perfecte oplossing, want het product wordt rechtstreeks naar de klant verzonden. Echter is het risico hierbij dat je compleet afhankelijk bent van de leverancier. Een goed voorbeeld is COVID-19-virus (coronavirus).
Je kan inderaad producten verkopen via bol.com. Je kan ze alleen niet dropshippen.
Leveranciers zoals dropshipping omdat ze gemiddeld 18.33% meer winst maken bij het verkopen aan dropshippers dan bij het verkopen van dezelfde producten in hun eigen online winkels.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Maar goed, om je een richtlijn te geven: bij dropshippen mag je denken aan marges van rond de 40%. Dus als jij een product verkoopt voor 500 euro en je hoeft maar 300 euro te betalen aan de leverancier, dan hou je toch leuk 200 euro op een verkoop over.
Dat zijn er momenteel 1.400, een aantal dat al sinds een jaar of drie gestaag stijgt. Maar die 1.400 is hoogstwaarschijnlijk het topje van de ijsberg, want niemand verplicht een dropshipper om te benoemen dat hij dropshipt.
Populaire producten zijn onder andere actiefiguren, hobby- en knutselmateriaal, bouwpakketten, poppen, spelletjes en puzzels, speelgoed voor baby's en peuters, elektronica voor kinderen, pluchen knuffels, modelauto's en -voertuigen, educatief speelgoed en sportartikelen en speelgoed voor buiten.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Werk samen met de beste leverancier
Als dropshipper werk je nauw samen met je leverancier, belangrijk dus om een leverancier te kiezen die goed bij je past. Hoe beter de connectie, hoe meer kans dat je succes boekt met je huidige online dropship shop.
Het is voor jou dan belangrijk aan wat voor soort kosten je kan denken bij de webshop die jij uiteindelijk laat bouwen. De kosten van een webshop variëren aan de hand van de complexiteit, zo kan één webshop €1.000 kosten en de andere webshop €5.000 of soms wel €10.000.
Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
Een groot voordeel van dropshipment is dat je zelf geen voorraad hebt. Je hoeft de producten niet voor te financieren en je loopt ook niet het risico dat je met een restpartij blijft zitten. Bovendien is het makkelijker om eens te experimenteren met nieuwe artikelen wanneer de inkoop en verkoop vrijwel synchroon lopen.