Probeer met je lichaamstaal duidelijk te maken dat je het gesprek wil beëindigen. Neem fysiek wat meer afstand, draai iets weg van je gesprekspartner, sta bijvoorbeeld op uit een stoel en pak je spullen op. Of draai een kwartslag weg, zodat je met je schouder naar je gesprekspartner wijst.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Aan het einde van het telefoongesprek vat je samen datgene dat aan de orde is gekomen. Dit doe je kort en bondig. Het is vooral belangrijk actiepunten aan het einde van het gesprek te benoemen. Dan weten beide partijen wat ze moeten doen.
Het eerste gesprek beëindigen en het nieuwe gesprek beantwoorden: Als je een gsm-netwerk gebruikt, tik je op 'Stop en neem op'. Als je een CDMA-netwerk gebruikt, tik je op 'Stop' en wanneer de tweede beller terugbelt, tik je op 'Accepteer' of sleep je de schuifknop als de iPhone is vergrendeld.
Wanneer je de telefoon opneemt, dan begin je met een begroeting. Tot twaalf uur gebruik je “Goedemorgen”. Tussen twaalf en zes uur 's middags neem je op met “Goedemiddag”. ... De begroeting
Soms valt het eerste gedeelte van wat je zegt weg als je de telefoon opneemt. ...
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Probeer met je lichaamstaal duidelijk te maken dat je het gesprek wil beëindigen. Neem fysiek wat meer afstand, draai iets weg van je gesprekspartner, sta bijvoorbeeld op uit een stoel en pak je spullen op. Of draai een kwartslag weg, zodat je met je schouder naar je gesprekspartner wijst.
Neem altijd rustig de telefoon aan en zorg ervoor dat je klant goed kan horen met wie hij spreekt. Begroet de klant (zeg liever 'goedendag' dan 'hallo') en noem je naam en bedrijfsnaam. Vraag vervolgens waar je de beller mee van dienst kunt zijn. Je zult merken dat klanten dit gebaar enorm waarderen!
Spreek duidelijk en rustig. En spreek beleefd met u, want je weet niet wie je aan de lijn hebt! Herhaal eventueel de gegevens die je krijgt en opschrijft! Vraag ook nog een keer de naam van de persoon die je gesproken hebt.
Een lastig gesprek heb je niet zomaar. Bijna altijd is er 'iets' voorgevallen. Of, je vermoedt dat er iets zou kunnen gebeuren. Je hebt bij voorbaat al een (waarde)oordeel over je gesprekspartner en juist als dat (waarde)oordeel niet al te positief is, kun je spreken van het ontbreken van vertrouwen.
Neem het initiatief door gebruik te maken van een simpele techniek: de brugzin, een verbindingszinnetje tussen het onderwerp dat op tafel ligt en het onderwerp waar jij over wil spreken.
Wanneer iemand niet opneemt, dan gaat de telefoon een paar keer over en schakelt daarna over op voicemail. Wanneer iemand je wegdrukt gaat de telefoon een stuk minder over. Ben je echter geblokkeerd, dan zal de telefoon slechts één keer overgaan en daarna doorschakelen naar voicemail.
Tik als de telefoon overgaat eventueel (bij iOS 14 en hoger) bovenaan op de balk met de naam van de beller. Tik op Bericht. Een keuzemenu verschijnt. Tik op Kan ik je later bellen?,als u zelf later terugbelt.
TalkBack is de schermlezer van Google die beschikbaar is op Android-apparaten. Met TalkBack kun je je apparaat bedienen zonder je ogen te gebruiken. Hoe je apparaat is ingesteld, is afhankelijk van de fabrikant van het apparaat, de Android-versie en de TalkBack-versie.