Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen. Ik wil leren met goede tegenvoorbeelden te komen als ik het niet eens ben met een ander.
De juiste persoonlijke leerdoelen vertellen je wat je wil bereiken en hoe je daar richting aan moet geven door het vergaren van kennis en vaardigheden. Vooral dat laatste is van belang. Bij een persoonlijk leerdoel gaat het erom dat je iets leert en dus niet om een resultaat dat behaald moet worden.
Ik wil effectiever denken (en hierdoor effectiever handelen), bijvoorbeeld door: minder beren op de weg te zien, minder voor anderen te denken, minder gericht te zijn gericht op het 'pleasen' van anderen, minder perfectionistisch te zijn, minder gericht te zijn op het hebben van controle, het hebben van een positiever ...
Deelnemers benoemen hun leerdoelen zoals: ik ben soms te direct in mijn communicatie en ik moet tactvoller communiceren. ik ben soms een drammer en ik moet meer geduld ontwikkelen. ik ben soms passief en moet meer initiatief ontplooien.
Voorbeelden van ontwikkelingsdoelen op het werk: je capaciteiten beter benutten. betere relaties op het werk aangaan. je productiviteit vergroten.
Beschrijf je nieuwe situatie zo concreet mogelijk
Hoe concreter jij voor jezelf doelen weet te stellen hoe groter de kans dat je ze gaat realiseren. Stel, je wil assertiever worden op je werk. Dat doel kan je concreter maken door te zeggen: “ik wil assertiever worden tijdens het werkoverleg”.
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend. Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen. De kennis die dit oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie of handeling.
Een leerdoel is een doel dat iemand zichzelf stelt en dat geformuleerd is in termen van aan te leren kennis en vaardigheden.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol.
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
In je professionele doelstelling komen je talenten, werkervaring, resultaten, missie, koers en wensberoep samen. Het is je “wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik” samengevat in een paar zinnen.
De SMART-methode zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden. Dit komt doordat je je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Als je doel alle 5 die punten aanvinkt, maak je het jezelf makkelijker om leerdoelen te behalen.
Het stellen van doelen stuurt je gedrag. Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Om een doelstelling meetbaar te maken, moet het toetsbaar zijn. Oftewel: bij smart doelen zorg je ervoor dat je weet wanneer je het doel wel of niet behaald hebt. Dit zorgt ervoor dat je tussentijds kunt bijsturen of achteraf kunt evalueren waarom een doel wel of niet geslaagd is.
In de doelstelling of het onderzoeksdoel geef je aan wat je met het onderzoek wilt bereiken. Het onderzoeksdoel is nooit om het probleem op te lossen maar om er meer inzicht in te verkrijgen. Zo kan je doelstelling voor je scriptie onder andere gericht zijn op: wat de oorzaken zijn van een probleem.
Waarom zou je werken met leerdoelen: Het geeft richting aan het leren. Het bevordert zelfregulatie en zelfanalyse. Het maakt feedback geven effectiever.
Een leervraag is een vraag die een student aan zichzelf stelt, omdat hij iets wat hij nog niet weet of kan wil leren omdat dat hoort bij het beroep van ………. In de leervraag geeft de student concreet aan wat hij wilt leren.