Als er een spijker of ander voorwerp in de band zit moet dat zo snel mogelijk worden verwijderd. Het hoort er niet en het levert onnodig risico op. Een spijker blijft op zich wel op zijn plek zitten en zal niet zo snel acuut een klapband veroorzaken, maar er treedt wel spanningsverlies op.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Maar kun je wel rijden met een spijker in de band? Dat klinkt natuurlijk niet goed. Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Hoewel de specifieke afstand kan variëren, wordt over het algemeen aanbevolen om ten minste 1/2 inch ruimte te hebben tussen de lekke band en de rand van het loopvlak van de band . Sommige fabrikanten staan reparaties toe tot wel 1/4 inch van de zijwand.
De gemiddelde kosten om een band te repareren liggen in 2023 tussen de $ 20 en $ 50 , maar sommige gespecialiseerde reparaties kunnen $ 100 of meer kosten.
Als de spijker klein is en de band niet eens heeft geperforeerd, kunt u hem verwijderen; maar wees er zeker van dat hij niet in de loopvlakken van de band is gedrongen. Als hij uw band lek heeft gemaakt, breng hem dan zo snel mogelijk naar een bandenwinkel om hem te laten repareren . Verder is het niet nodig om met een lekke of kapotte band te rijden.
Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak. Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs.Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Spijkerbanden zijn overigens in de meeste landen niet toegestaan, waaronder Nederland, omdat zij het wegdek beschadigen. In landen als Zweden, Noorwegen en Finland zijn spijkerbanden wel toegestaan, maar alleen in de wintermaanden óf situaties waarin winterse omstandigheden verwacht worden.
Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton. Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur. Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.
Kunnen alle winterbanden noppen hebben? Alleen winterbanden met noppen kunnen noppen hebben . Deze banden zijn ontworpen met vooraf ingestelde locaties (gaten) voor de noppen. Pogingen om noppenloze winterbanden te gebruiken, kunnen structurele integriteitsproblemen veroorzaken en de prestaties en veiligheid van de band in gevaar brengen.
Ons advies, en dat van experts zoals de ANWB , is om alleen met een prop naar de garage te rijden. Het veiligste en verstandigste is om de band uiteindelijk helemaal te laten vervangen. Zo voorkom je mogelijke problemen met de band. Ga dus veilig de weg op en laat je banden goed en professioneel repareren .
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Dus bij de vraag 'Hoelang kun je rijden met een prop in je band? ' is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
Het telefoonnummer van de ANWB voor pechhulp in Nederland is: 088-269 2888. Voor in het buitenland is het: +3170 314 14 14.
Hoewel het sterk wordt aanbevolen om aan de kant te gaan en een lekke band te vervangen, laten de omstandigheden dit niet altijd direct toe. Fabrikanten adviseren over het algemeen dat als u door een noodgeval met een lekke band moet rijden, u idealiter niet verder dan 1,5 mijl en niet harder dan 20 mph mag rijden.
Rijd vanaf het moment van de melding niet harder dan 80 kilometer per uur. Zorg dat je alsnog zo snel mogelijk bij een autogarage komt, zodat je band zo weinig mogelijk schade oploopt. Grote kans dat 'ie dan gewoon gerepareerd kan worden!
Schade aan de band
Als de band gewoon lek is en niet beschadigd, is het mogelijk om de band te repareren en opnieuw te gebruiken . Als de auto echter op de lekke band rust, kan de velg in de band drukken en deze beschadigen. Bovendien zijn de meeste nieuwe auto's uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).