wat is collegialiteit? Als je collegiaal bent, toon je begrip voor je collega's en sta je voor hen klaar wanneer ze hulp nodig hebben.Je leeft mee met je collega's, bent attent en toont interesse in hun privélevens. Collegialiteit zorgt voor een fijne sfeer op de werkvloer.
Naast vrolijkheid, staan betrouwbaarheid, behulpzaamheid, talentvol en aardig in de top vijf belangrijke eigenschappen van collega's. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, expert in online soft skills training, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Wat is oncollegiaal gedrag? Oncollegiaal gedrag wordt ook wel als egocentrisch gedrag gezien. Wanneer je oncollegiaal bent, denk je vooral aan jezelf en het behalen van je eigen doelen.Je stelt je niet behulpzaam op, trekt je weinig aan van je collega's en gaat voor eigen gewin.
Betekenis: collegialiteit betekent dat je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Ook houd je rekening met hun behoeften en belangen. Voorbeeld: collega's helpen, je kennis delen, een compliment geven, een luisterend oor bieden en persoonlijke mijlpalen vieren zijn allemaal voorbeelden van collegiaal zijn.
Ga met elkaar in gesprek, stel elkaar vragen en bovenal luister naar wat een ander te vertellen heeft. Wees transparant. Werk aan duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen het team en communiceer deze vervolgens aan alle betrokkenen. Zorg ook voor transparantie in besluitvorming.
Collegialiteit heeft ook een valkuil. Wie té collegiaal is: Weet professioneel te weinig afstand te bewaren tot de ander. Is te aardig en te lief en vindt het moeilijk om anderen aan te spreken op gemaakte afspraken.
“Je bent altijd zo respectvol en beleefd naar anderen toe, dat maakt jou echt een waardevolle collega.” “Je hebt zo'n warme en gastvrije persoonlijkheid en weet hoe je iedereen op hun gemak kunt stellen.” “Je bent altijd geduldig en begripvol, wat in de samenwerking een hele fijne kwaliteit is.”
Voorbeelden van niet-collegiaal gedrag zijn bijvoorbeeld beloftes niet nakomen, het overnemen van ideeën alsof het je eigen ideeën zijn, werk afschuiven op je collega of roddelen. Wellicht heb je na het lezen van de betekenis meteen een goed beeld van wat je collega bedoelt.
Betekenis: eigenschappen zijn persoonlijkheidskenmerken die beschrijven hoe iemand denkt, zich voelt en gedraagt. Voorbeelden goede eigenschappen: flexibel, eerlijk, rustig, sociaal en zelfstandig.
Het komt erop neer dat je je gedraagt zoals je van anderen verwacht dat ze zich gedragen. Wees vriendelijk tegen mensen, ga respectvol om met collega's, klanten en leveranciers en aanvaard feedback op een volwassen manier.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Door iemand te kleineren, voorkom je dat de ander aandacht krijgt of zijn doel bereikt. Kleineren gaat over het 'verkleinen' van de ander, zodat je er zelf beter uit springt. De functie van kleineren is dus vermijden of ontsnappen aan de ander.
De valkuilen als je assertief wil zijn
Niet luisteren naar de ander, omdat dat voelt als toegeven. Door te luisteren zorg je ervoor dat de ander zich gehoord voelt. Te snel ja zeggen, omdat je geen tijd neemt om even na te denken. Door even na te denken weet je beter wat je zelf wil en nodig hebt.
Valkuil: rechtlijnig en bot
Toch zit er een valkuil bij de kwaliteit eerlijkheid. Je kunt jezelf soms in de problemen brengen of iets zeggen wat tegen jou werkt. Je hebt iemand iets verteld, waardoor onrust ontstaat bij de ander. En achteraf had het geen enkele toegevoegde waarde dat jij dit verteld hebt.
Je bent gemotiveerder met leuke collega's
In een team waar je je thuisvoelt, weet je dat je sámen naar een doel toewerkt. Dat vergroot je motivatie en je betrokkenheid bij je organisatie. En dat werkt echt veel fijner dan wanneer je werk voelt als een moetje.