Met name de Nissan Navara, Nissan Patrol en Nissan Pathfinder zijn hiervoor geschikt. Toyota: Toyota heeft tevens diverse modellen die geschikt zijn als trekauto. De Toyota Land Cruiser, de Land Cruiser V8 en de ijzersterke Toyota Hilux zijn geschikt en trekken moeiteloos 3500 kg.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.
Bij een Audi A4 denk je misschien niet zo snel aan een trekauto, maar dat is hij wel. De Audi A4 35 TFSI mag al 1.500 kilo aan de trekhaak en bij krachtigere modellen loopt dat verder op.
Het maximum trekgewicht bedraagt 750 kg.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
De grote bestelwagens zoals de Mercedes-Benz Sprinter kunnen tot 3.500kg aanhanger vervoeren, maar dan moet je wel weten welke je besteld!
Trekhaakoptie voor XC40
Met een behoorlijk maximaal trekgewicht van 1.500 kg is het voor deze auto dus geen enkele moeite om een trailer trekken! Het systeem is voorzien van Trailer Stability Assist, dat bij hogere snelheden voorkomt dat de aanhanger gaat slingeren door de remkracht automatisch aan te passen.
De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken. Heb je tóch meer trekkracht nodig? De RAV4 met benzinemotor kan tot 2.000 kilo trekken!
Minder bekend in Nederland is de Polestar. Dit is het elektrische merk van onder andere Volvo. Net zoals de Volvo XC40 Recharge mag de Polestar 2 een gewicht trekken van 1500kg geremd.
Audi RS6 Avant
– Een maximaal trekgewicht van 2100 kg, vierwielaandrijving en ruimte voor het hele gezin + fietsen op het dak. Klinkt als de ideale vakantiekar. Oja, heeft ook een V8 met 560 pk.
De Audi mag 1500 kg trekken.
Wettelijk is de Caravan van 1640 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan! Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 85 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak).
Allereerst moet de auto 1800 kg mogen trekken. Tenminste, als u van plan bent om het volledige laadvermogen van de trailer te benutten. Als u bijvoorbeeld zeker weet dat de aanhanger nooit zwaarder zal wegen dan bijvoorbeeld 1500 kg, dan is een auto met een maximum aanhangwagenmassa van 1500 kg al toereikend.
Ja, je kunt met een elektrisch voertuig een paardentrailer trekken. Echter kan dat niet met elke elektrische auto. Er zijn een aantal elektrische modellen die wel aanhangers kunnen trekken. Dan verschilt het nog per model hoeveel trekgewicht het aankan.
Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Opvallend is ook dat de Puma 1.0 Ecoboost met 125 pk 'gewoon' 1100 kg mag trekken. De autofabrikant is verantwoordelijk voor de opgegeven aanhangwagenmassa.