Digitale basisvaardigheden zijn de vaardigheden die iedereen nodig heeft om te functioneren in de huidige wereld. Denk aan computervaardigheden en kennis van technologieën en software die nodig zijn om online informatie op te zoeken en met anderen te communiceren zoals e-mail, sms, Whatsapp, Google etc.
Digitale vaardigheden – ook wel bekend als 'e-skills' - zijn vaardigheden die het mogelijk maken om met behulp van technische tools problemen op te lossen.
Ze leren vaardigheden als creatief en logisch denken, krijgen ruimtelijk inzicht en een breder probleemoplossend vermogen. Ze leren structureren en samenwerken. Vaardigheden waarin kinderen in elk beroep profijt bij hebben.
Zij hebben vaardigheden nodig als programmeren, computational thinking, cybersecurity, data interpreteren, online marketing en UX design. Mensen met een digitaal beroep zetten digitale vaardigheden in die onlosmakelijk verbonden zijn met hun beroep.
ICT is een (krachtig) leermiddel dat de verwerving van andere 21e eeuwse vaardigheden kan ondersteunen. Daarom is het belangrijk om digitale vaardigheden te integreren in alle vakken, en niet als losstaand vak te implementeren. Het liefst binnen alle lagen van het onderwijs.
ICT maakt leerlingen gemotiveerder, het zorgt voor aantrekkelijker onderwijs, een rijkere leeromgeving en voor meer mogelijkheden voor onderwijs op maat/zelfstandig leren. Dat zijn de belangrijkste voordelen van ICT in het onderwijs die onderwijsmanagers in de praktijk hebben geconstateerd (onderzoek van Kennisnet).
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat jongeren meer weten over digitale ontwikkeling dan ouderen. 78% van de jongeren scoort hoger dan gemiddeld op basisvaardigheden. Bij ouderen is dit 18%. Hoogopgeleiden scoren ook hoger op dit vlak: 68% heeft digitale vaardigheden boven het basisniveau.
Aantal mensen met weinig digitale vaardigheden
Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo'n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer.
Een digitaalvaardige samenleving is een samenleving waarbij iedereen in staat is om op alle manieren mee te kunnen doen met digitale toepassingen: als burger, als werknemer, als patiënt en als ouder.
De keuzedelen Digitale vaardigheden basis en gevorderd omvatten digitale kennis, vaardigheden en competenties die werknemers breed in kunnen zetten bij het uitoefenen van hun beroep, ongeacht het softwarepakket, de vorm van verwerking of werkwijze.
Bij technische vaardigheden gaat het erom dat je in staat bent om bepaalde gereedschappen (tools), procedures en technieken in te zetten. Denk aan computervaardigheden als MS Excel, Powerpoint, Photoshop, HTML, FTP en JavaScript.
Onder IT verstaat men het volledige domein dat de hardware, software, randapparatuur en netwerken omvat. ICT verwijst naar digitale apparatuur of diensten die gericht zijn op communicatie. Bijvoorbeeld computers, telefonie, printers en zo verder.
Als je kijkt naar beheer van IT, zijn er vier domeinen te onderscheiden die elk hun eigen focus kennen. Dit zijn achtereenvolgens het bedrijfsdomein (bedrijfsprocessen), het informatiemanagement domein (informatievoorziening), het applicatie domein (software) en het infrastructuur domein (hardware).
De coalitie Digivaardig in de zorg is een initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en zet zich al jaren in voor het verbeteren van digitale vaardigheden in de zorg. De missie: iedereen in de zorg voldoende digivaardig om goede zorg te kunnen leveren.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.