Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet alleen particulieren maken er gebruik van, ook bedrijven kunnen niet meer zonder. Via social media marketing kan je in contact komen met je doelgroep en je naamsbekendheid vergroten.
Iedereen met een profiel op social media kan zowel informatie zenden als ontvangen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met televisie, radio of bannering. Het laagdrempelige karakter en de lage kosten van social media maken het voor organisaties bovendien mogelijk om ook snel te reageren.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
96% van de Nederlanders is actief op social media. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
“De meeste mensen delen filmpjes en foto's op social media omdat ze het echt leuk vinden om een mooi moment te delen,” legt mediapsycholoog Mischa Coster uit. “Maar op de achtergrond spelen er, vaak onbewust, allerlei processen mee die ook invloed hebben. De menselijke behoefte aan sociale goedkeuring bijvoorbeeld.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
Over het algemeen worden de sociale media het meest gebruikt in de Scandinavische landen. In Nederland zijn beide netwerken net iets populairder dan gemiddeld. Hieronder zie je de verschillen in gebruik van Instagram en Facebook per land.
Zo dragen sociale media voor een deel bij aan de vorming van de identiteit van jongeren. Tegelijkertijd kunnen sociale media ook een negatieve invloed op de mentale gezondheid van jongeren hebben. Het gebruik kan leiden tot stress, slaaptekort en soms zelfs leiden tot psychische klachten.
De grootste verandering die social media gaat doormaken? Het is 'de metaverse'. Waar je op dit moment op een scherm kijkt naar video's, foto's of livestreams, gaan we in de toekomst 'de metaverse in'. Met een VR-bril kun je in virtuele ruimtes rondlopen waar andere gebruikers ook zijn.
Negatieve gevoelens en sociale media
'Gevoelens van vermoeidheid en eenzaamheid bleken voorspellend voor PSMU. Dit wijst erop dat bepaalde symptomen van depressie er mogelijk voor zorgen dat mensen door overzichten op sociale media gaan scrollen', aldus George Aalbers, hoofdauteur van het onderzoek.
Mensen die depressief zijn, zijn langdurige tijd somber en hebben vrijwel nergens zin in. Ze verliezen vaak interesse in de dingen om zich heen en kunnen niet echt meer genieten. Men spreekt van een depressie als de gevoelens van neerslachtigheid minstens twee weken duren. Hierbij hoort ook een gebrek aan motivatie.
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
Internetverslaving is de meest voorkomende verslaving onder jongeren. Onder internetverslaving vallen verschillende soorten verslavingen, zoals gameverslaving, social media verslaving, chatverslaving en pornoverslaving. Iedereen gebruikt internet.
Hoe verslavend is Instagram? Dat Instagram zo verslavend is, komt vooral door wat onderzoekers een 'variabele beloning' noemen. Dat betekent dat het aantal likes en comments dat je krijgt (en van wie) iedere keer kan verschillen. Dat maakt het zo aantrekkelijk: de app is niet voorspelbaar.