Alle handelen is communicatief: het laat iets zien aan een ander en 'communiceert dus iets'. Zorg daarom altijd voor consistentie tussen wat je doet en wat je zegt. Luister altijd eerst naar wat de ander of anderen bezig houdt voordat je iets (terug)zegt. Als je niet aansluit, leidt je boodschap al snel tot blindgang.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Verbale en non verbale communicatie
In een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Het woord communicatiestijl betekent: De wijze waarop iemand informatie overbrengt op anderen. Jouw communicatiestijl matcht soms wel en soms niet bij de persoon waarmee je een gesprek hebt.
De cliënt centraal
Gericht communiceren geeft een cliënt het gevoel dat zij gehoord en begrepen worden. Door gericht te communiceren krijgen cliënten meer grip op hun eigen situatie, voelen zij zich gesteund, en neemt de zelfredzaamheid van de cliënt weer toe.
Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren
Denk aan: Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen.
Alles wat je doet, ook 'niets' doen, heeft invloed. Ieder gedrag is een vorm van communicatie. Omdat er niet zoiets bestaat als anti-gedrag, is het onmogelijk om niet te communiceren. Voorbeeld: Gesproken, geschreven taal, gebaren waarover regels zijn opgesteld, waarvan iedereen weet wat en hoe.
In het communicatieplan neemt u alle communicatieacties op die u wenst uit te voeren bij de verschillende doelgroepen. Zet alle communicatieacties in chronologische volgorde en hou de kenmerken van uw doelgroepen goed in het achterhoofd bij het uitdenken en uitwerken van goede communicatieacties.
Communicatiemiddelen zijn instrumenten waarmee een onderneming een boodschap kan communiceren naar een doelgroep. Alle instrumenten samen vormen de marketingcommunicatiemix.
Naar verluidt is de “communicatie” begonnen met trommelen en rooksignalen. Eigenlijk zijn Twitter, Facebook of andere sociale media allemaal uitingen vergelijkbaar met het aloude drummen of het stoken van een vuurtje.
Open communicatie is van belang binnen teams omdat dit bijdraagt aan een positief werkklimaat, een goede werksfeer en zelfvertrouwen van de afzonderlijke teamleden. Open communicatie bevordert de teamprestaties, de bedrijfsresultaten en voorkomt uitval en verzuim..
Eigen regie en autonomie zijn verwant. Beiden verwijzen naar het vermogen om zelf sturing te geven aan het leven. De aandacht voor eigen regie past binnen onze tijd: er is veel aandacht voor vrijheid van keuzes en een eigen leefstijl.
Eigen regie is: het vermogen om je eigen leven en noodzakelijke ondersteuning te regelen en het praktische vermogen om jezelf te redden in lichamelijk, sociaal en psychisch opzicht.