Een van de grootste voordelen van SEO is de toename van (gratis) zichtbaarheid in zoekmachines. Door jouw website te optimaliseren met relevante zoekwoorden en kwalitatieve content, verschijn je hoger in de zoekresultaten, wat de kans vergroot dat potentiële klanten jouw website bezoeken.
Je bouwt je naamsbekendheid op en wordt zichtbaar voor een grotere groep potentiële klanten. Daarbij word je gezien als dé referentie voor jouw domein bij de doelgroep die je wil aanspreken. Meer online zichtbaarheid, een groter bereik en dus meer bezoekers en potentiële klanten. Dat is waarom SEO belangrijk is.
Het voordeel van SEO, is dat je vindbaar wordt in alle zoekmachines waardoor je meer potentiële klanten bereikt. Dat wordt extra interessant als je doelgroep niet zo handig met computers is. Zo installeren senioren Google Chrome vaak niet op hun Microsoft computer en gebruiken ze Bing als zoekmachine.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
Het doel van seo is om meer relevante bezoekers naar je website toe te trekken, om het aantal conversies te verhogen. Dit kan alleen wanneer jij bekend bent met jouw doelgroep en hun zoekgedrag. Je gaat je website dus aanpassen op de behoeftes van je potentiële klant.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Met SEO zorgen we voor langdurige en blijvende posities in Google. Dat levert jou een stabiele stroom aan bezoekers op. Je weet wat je uitgeeft en wat het je oplevert zonder dat je afhankelijk bent van stijgende advertentiekosten per klik.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
SEO is een belangrijk onderdeel van een online marketingplan wanneer je met succes je producten en diensten online wilt verkopen. Met SEO verbeter je namelijk het online verkeer en daarmee ook waarschijnlijk de conversie.
Google heeft bevestigd dat er ongeveer 200 onderdelen in hun algoritmes zijn verwerkt die de ranking van je website bepalen.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Een SEO analyse is het proces waarbij je je website onderzoekt om te zien hoe goed hij geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit proces kan je helpen om gebieden te identificeren waar je site verbetering behoeft, zodat je veranderingen kunt aanbrengen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Zo maak je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:
Schrijf in korte, duidelijke zinnen. Schrijf korte alinea's (50 tot 70 woorden) Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen. Begin met je belangrijkste punten en leg die daarna pas uit: zo hou je de aandacht vast.
SEO draait vooral om keywords (ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd). Dit zijn begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals een thema, bepaald onderwerp of een product.
SEO ofwel, Search Engine Optimization betekent vrij vertaald zoekmachine optimalisatie. Met SEO probeer je dus zonder advertenties in te zetten zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te belanden om meer verkeer richting je website te trekken. Dit doe je door het schrijven van SEO teksten.