Simpeler gezegd bevat een HR-cyclus alle vaste momenten waarop je als werkgever in gesprek gaat met je werknemers. Deze gesprekken gaan voornamelijk over doelen, prestaties, ontwikkeling en ambities. Maar het is natuurlijk ook een gelegenheid om even bij te praten en te horen hoe het op alle vlakken met iemand gaat.
Wat heeft de arbeidsmarkt (sector, regio) ons de komende jaren te bieden? Wat zijn de ontwikkelingsmogelijkheden binnen onze huidige personeelsbezetting? Welke acties zijn nodig en hoe pakken we dit op? Beschikken we over scenario's voor werving, ontwikkeling en uitstroom van personeel?
Wat is een HR-afdeling? Eenvoudig gezegd is de HR (Human Resources)-afdeling een groep die verantwoordelijk is voor de levenscyclus van werknemers, oftewel het werven, aannemen, onboarden, trainen en ontslaan van werknemers; en voor het beheren van secundaire arbeidsvoorwaarden.
De klassieke gesprekscyclus die het planningsgesprek, het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek omvat, wordt ook wel de HR-gesprekscyclus of HRM-gesprekscyclus genoemd. Deze naam wekt de indruk dat HR rechtstreeks bij deze gesprekken betrokken is, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.
Een Human resource medewerker is werkzaam binnen het vakgebied van Human Resource Management (HRM). Dit wordt ook wel HR of personeelszaken genoemd. Als HR-medewerker ben je samen met je collega's verantwoordelijk voor potentiële en huidige werknemers van de organisatie.
Wanneer je komt te werken in de Human Resources, dan ben je doorgaans in staat om goed met mensen te kunnen omgaan en vind je het leuk om het team te leren kennen. Veel HR-managers vinden het fantastisch om vriendschappen te ontwikkelen en met nieuwe mensen om te gaan.
Het HR-beleid, ook wel personeelsbeleid genoemd, is een onderdeel van het organisatiebeleid. Het HR-beleid heeft direct betrekking op jouw personeel. Het HR-beleid is het perfecte voorbeeld om jouw visie te vertalen in een cultuur, om deze om te zetten in een concreet plan.
De cyclus bestaat uit drie gesprekken: het planningsgesprek, het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek. De gesprekken gaan over doelen, prestaties, ontwikkeling en ambities. De HR-cyclus herhaalt zich elk jaar.
Voor een goed gesprek is het belangrijk dat je de boodschap van de ander zo ontvangt en opvat zoals die ander dat ook bedoeld heeft. Je 'verstaat' en begrijpt elkaar dan echt en er is goed contact. Maar je kunt signalen uit de boodschap ook anders invullen of verkeerd opvatten dan ze bedoeld zijn.
De rol van HR bij het bieden van ondersteuning en oplossingen voor medewerkers is om een vertrouwelijke en neutrale bron te zijn.
Tijdens een planningsgesprek worden in consensus met je werknemer doelen geformuleerd, die hij of zij in de komende periode zal proberen te behalen. Tijdens een functioneringsgesprek wordt gesproken over de manier van werken en de onderlinge samenwerking tussen werknemer en werkgever.
In het model de Human Resource Cycle van Fombrun vindt een afstemming plaats tussen strategie, cultuur en HRM binnen een economisch, politiek en cultureel werkveld. Dit HRM-model focust zich op het functionele niveau van HRM.
Meestal is een onregelmatige ongesteldheid niets om je zorgen over te maken. In deze gevallen is het wél verstandig om langs je huisarts te gaan: Je verliest steeds meer bloed. Je bent langer dan drie maanden onregelmatig ongesteld.
HRM staat voor “Human Resources Management” en verwijst naar de processen en activiteiten die worden uitgevoerd door de HR-afdeling. In andere woorden, HRM is de algemene term voor het beheren van de arbeidskrachten, terwijl HR de afdeling of het team is dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van die activiteiten.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil. Probeer zowel negatieve als positieve opmerkingen te maken. Toon begrip voor de situatie van de ander en voor zijn argumenten of opvattingen.
Passende groet. Na de samenvatting sluit je het gesprek af met een passende groet. Bij een normaal gesprek is dat bijvoorbeeld “Dan wens ik u nog een fijne dag”. Heb je net slecht nieuws gebracht, dan sluit je natuurlijk met een andere 'groet' af, bijvoorbeeld “Het spijt me dat we niet meer voor u kunnen betekenen.
Wat zijn doorvraagtechnieken? De betekenis van doorvragen is dat je voortborduurt op wat de ander zegt. Je vuurt niet de ene na de andere vraag op je gesprekspartner af om steeds van onderwerp te veranderen. Nee, je luistert (en dan écht luisteren – actief luisteren) naar de ander.
Open vragen leveren hierdoor meer informatie op dan gesloten vragen. Open vragen beginnen met vraagwoorden als wie, welke, waar, hoe, wat of bijvoorbeeld waarom. Voorbeelden van open vragen zijn: "Wat heb je gehoord?" of "Waar ga je naar naartoe?"