Kwalitatief onderzoek Kwalitatieve data hebben vaak de vorm van woorden. Dit type onderzoek wordt gebruikt om concepten, gedachten of ervaringen te begrijpen. Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is.
Als je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineert, pas je triangulatie in de vorm van mixed methods toe. De combinatie van deze twee soorten onderzoek bevordert de validiteit en betrouwbaarheid van je resultaten.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
We kunnen een interview erg breed inzetten: Meer informatie over de respondenten, de meningen, motieven, gevoelens, gedachten, wensen en behoeften, ideeën, houdingen, voorkeuren, prioriteiten, ervaringen, input voor andere methoden, uitleg voor resultaten van andere methoden, enzovoorts.
Bij zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek vallen de termen validiteit en betrouwbaarheid vaak. Validiteit is de mate waarin het onderzoek meet wat het zou moeten meten. Stel je de vragen waarmee je de juiste informatie ophaalt? Betrouwbaarheid gaat over de reproduceerbaarheid van het onderzoek.
Kwantitatief onderzoek is gericht op hoeveelheid. Het geeft je cijfermatige resultaten over een bepaalde groep. Om te kunnen spreken over representatief onderzoek heb je een minimaal aantal deelnemers nodig binnen je doelgroep die hun mening geven. Hiervoor kun je een steekproef trekken.
Kwantitatief onderzoek doe je meestal met een enquête of vragenlijst met korte antwoordmogelijkheden. Denk aan antwoordopties zoals 'ja' of 'nee', of een schaal die loopt van 'helemaal mee eens' tot 'helemaal mee oneens'. De enquête neem je online, telefonisch of schriftelijk af.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwantitatief onderzoek beantwoord worden: Wat is het effect van project X op doelgroep Y? In hoeverre zijn bezoekers/deelnemers tevreden? Verandert de houding t.o.v. onderwerp X bij doelgroep Y?
Wat is betrouwbaarheid? Bij betrouwbaarheid gaat het om hoe consistent een methode iets meet. Hierbij is het van belang dat de uitkomsten hetzelfde zijn als je de meting of het gehele onderzoek op exact dezelfde wijze nog een keer uitvoert (reproduceert of repliceert).
Van kwantitatief onderzoek spreken we wanneer het doel van het onderzoek is om feiten te achterhalen die ingaan op 'hoeveelheden'. De resultaten van je onderzoek kun je uitdrukken in cijfers.
Bij een kwantitatieve observatie worden door middel van tellen of meten een numerieke waarde (in eenheden) toegekend aan een specifieke grootheid. Observaties vormen de basis van empirisch onderzoek en daarmee de wetenschappelijke methode.
Kwantitatieve gegevens zijn de kille, harde feiten: de cijfers. Kwantitatieve gegevens zijn per definitie gestructureerd en statistisch. Als u algemene conclusies wilt trekken op basis van uw onderzoek, gebruikt u kwantitatieve gegevens om deze te onderbouwen.
Kwantitatieve data-analyse
Je kunt descriptieve of beschrijvende statistiek gebruiken om je data samen te vatten en gemiddelden en variantie te laten zien. Je kunt ook grafieken, scatterplots of frequentietabellen gebruiken om je data te visualiseren en om trends of outliers (uitbijters) te identificeren.
Een kwantitatief onderzoek kenmerkt zich door een gestructureerde vragenlijst, met vooral gesloten vragen. Om de resultaten te kunnen kwantificeren krijgen alle respondenten in de doelgroep in principe dezelfde vragen voorgelegd.
Bij kwalitatief onderzoek gaat betrouwbaarheid over het spreken van de juiste personen. Bij (groeps)interviews spreek je vaak met belangrijke spelers in het veld, deelnemers, samenwerkingspartners of andere belanghebbenden. Zorg dat je verschillende mensen spreekt met verschillende standpunten.
Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse. Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten.
Bij een enquête kun je de validiteit kun je vergroten door gebruik te maken van bestaande wetenschappelijke vragenlijsten. Als je die niet tot je beschikking hebt dan kun je de validiteit van je onderzoek vergroten door bij het maken van je vragenlijst gebruik te maken van literatuur.
Verschil kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Bij kwantitatief onderzoek ondervraag je meestal een grote groep respondenten, soms wel honderden of duizenden mensen in één keer. Bij kwalitatief onderzoek is het aantal respondenten een stuk kleiner. Denk aan groepen van 15 tot 30 mensen.
Hoeveel interviews zijn er nodig om een goed beeld te krijgen? Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk.
Deskresearch is een onderzoeksmethode die goed past bij, maar niet uitsluitend geschikt is voor, kwantitatief onderzoek.
Het voordeel van observatie is dat je deze als onderzoeker direct waarneemt, waardoor fenomenen of gebeurtenissen niet gekleurd worden door de manier waarop dit gecommuniceerd wordt (zoals bij enquêtes en interviews).
Er worden vooral observaties gedaan bij kwalitatief onderzoek. Het is namelijk een methode waarbij je interpreteert wat je ziet of hoort en daar vervolgens conclusies uit trekt. Een observatie kan bijvoorbeeld interessant zijn bij een case study waarbij je het gedrag van een bepaalde groep mensen onderzoekt.