Ons advies aan dieselrijders
We adviseren niet om een nieuwe dieselauto te kopen. Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Met uitzondering van de nieuwste dieselmodellen, die ontwikkeld zijn volgens de strenge Euro 6D norm, zijn diesels over het algemeen vervuilender dan benzineauto's. Zowel dieselauto's als benzineauto's stoten CO2 uit, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Dieselauto's. Wat voor benzineauto's geldt, geldt ook dieselauto's: het onderhoud bepaalt hoe lang de motor meegaat. Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Wanneer je op onderhoud moet, zal je bij een diesel vaak wat meer moeten betalen. De logische reden hierachter is dat in een dieselmotor meer fragiele en ingewikkelde onderdelen, zoals een roetfilter, zitten die duur zijn om te laten vervangen.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Het verbod geldt voor alle diesels die niet voldoen aan uitlaatgasnorm Euro 6 of hoger. In de praktijk zijn dit personenwagens van voor september 2014, lichte bedrijfswagens van voor september 2015 en zware bedrijfswagens van voor januari 2013.
Zoals u zelf boven kunt berekenen in de benzine of diesel calculator, ligt het omslagpunt al bij 150 liter per maand bij een autogewicht van 1250 – 1300 kilo, vanaf dat punt is het dan ook goedkoper om diesel te rijden. Dit houdt in dat diesel rijden relatief goedkoper is dan benzine rijden.
Voordelen van diesel
minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen. zuiniger dan een benzinemotor, gemiddeld 25%
Veelgestelde vragen over op diesel of benzine rijden
Als je veel lange afstanden rijdt, is een dieselauto gunstiger dan een benzineauto. Als je echter weinig rijdt of vooral korte afstanden in de stad aflegt, kun je het best voor een benzineauto kiezen.
Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.Benzinemotoren staan er om bekend dat er sneller mee opgetrokken kan worden. Daarnaast maakt de benzinemotor meer toeren, wat zorgt voor meer vermogen. In de autosport wordt daarom doorgaans altijd met een benzinemotor gereden.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
16 september 2022 Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel
Diesel is vandaag de dag (soms) duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto's.
Diesel was in de eerste negen maanden van 2022 gemiddeld 40 procent duurder dan in dezelfde periode van 2021. Ten opzichte van de prijzen over het eerste halfjaar van 2022 is er sprake van een minieme daling; toen lag de dieselprijs gemiddeld 41 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2021.
In 2024 wordt tanken nóg duurder
Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent. In totaal is het prijsverschil tussen de benzine van nu en die van volgend jaar dus 22,5 cent per liter.
Tank voordelig op zaterdag
De brandstof is vaak het goedkoopst op zaterdag. Dan geven sommige tankstations korting op benzine en diesel. Maandag is juist weer een dure dag om je tank vol te gooien. En ook tijdens de spits, wanneer veel mensen onderweg zijn, liggen de benzine- en dieselprijzen vaak hoger.