Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik. We zien nu ook speedboten en kleine wedstrijdzeiljachten. Voor dit bedrag is tevens een tweedehands kruiser te koop. Wie een halve ton te spenderen heeft kan denken aan een mooie vlet of een Grand Banks Classic motorboot.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
In Nederland liggen ongeveer 10.000 woonboten met een legale ligplaats, waarvan een kwart in Amsterdam. Je kunt helaas niet zomaar met een woonboot ergens heen varen, aanleggen en daar lekker gaan wonen. Gemeentes en andere overheden zijn onverbiddelijk.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Kosten van antifouling varieren tussen de € 25,- en € 80,- per liter, afhankelijk van het soort- en merk antifouling.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Alhoewel in de literatuur is betoogd dat een schip niet onroerend kan zijn, is door de Hoge Raad deze mogelijkheid wel open gelaten door te oordelen dat een schip in het algemeen roerend is.
Een ligplaats is het duurste en varieert van € 200.000,- tot € 500.000,- in de Randstad. Ook buiten de Randstad zijn ligplaatsen schaars, dus daar kom je ook hoge prijzen tegen. Een ligplaats is bijna altijd al bezet met een ark, ook als het een oud krot is. Een krot laten slopen kost namelijk geld.
De aanschafkosten van een boot verschillen uiteraard ook in nieuw en tweedehands. De minimale aanschafkosten van een nieuwe motorboot liggen rond de €450. Voor een tweedehands motorboot is dit ongeveer vanaf €25. De minimale aanschafkosten van een nieuwe zeilboot liggen rond de €2000.
Is de boot echter te boek gesteld, oftewel geregistreerd, in het scheepsregister van het kadaster of zou je dit graag willen? Dan moet je wel langs de notaris. De boot of het schip is dan namelijk, vergelijkbaar met een woning, een zogenaamd registergoed.
Wat is een ligplaats? Een ligplaats is een plaats in het water, eventueel met aangrenzende gronden, aangewezen door een overheid, waar je een drijvende woning of een varend woonschip mag afmeren. Een aangewezen ligplaats is niet zomaar een stukje vrije oever.
Olie verversen kunt u het beste doen voordat de boot in de winterstalling gaat. Nieuwe olie vormt een goede conserverende laag aan de binnenkant van het motorblok. Ververs elk jaar de motorolie.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.