Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich. Hoe gaat het bedrijf de strijd aan met deze bedrijven? Door de klant centraal te stellen.
Coolblue te onderscheiden met een andere aanpak.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Ten eerste is Coolblue oprecht in alles wat ze de klant meegeven. Naast de vele informatie die over producten te vinden is, laten ze ook de voor- en nadelen zien per product. Super transparant dus! Ook laat Coolblue reviews, video's, vergelijkingen en instructies zien, zodat jij het product vindt wat jij nodig hebt.
Coolblue is minder afhankelijk van fysieke verkopers, bij Mediamarkt of BCC is dit wel zo, een verkoper in een winkel moet een klant overtuigen. Bij Coolblue ga je zelf op zoek, zo worden de personeelskosten gedrukt. Coolblue heeft een jong, ambitieus en ondernemend team.
Bcc, Bol.com, PlatteTV, Coolblue, Expert en andere spelers in de markt? Concurrentie is gezond en u kiest de winkel die goed voelt, dat moedigen wij ook aan! Wilt u naast niet teveel betalen & aantrekkelijke acties ook nog het gevoel krijgen dat u als onze klant belangrijk bent!
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
De missie van Coolblue dus. Alles voor een glimlach. Niet alleen extern, maar ook zeker intern. Dagelijks werken er meer dan 1500 Coolblue'ers om die glimlach op het gezicht van elke klant te toveren.
,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Coolblue. Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu het meest klantgerichte bedrijf in Nederland en België met eigen winkels, eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie en eigen reparatie. Sinds onze oprichting in 1999 hebben we maar één doel: klanten blij maken.
Heeft Coolblue een laagste prijsgarantie? Nee. Bij Coolblue willen we het verschil maken met de allerbeste service en niet door te stunten met lage prijzen. Op deze pagina lees je meer over wie we zijn en waarom we doen wat we doen.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Logistiek bij Coolblue
Alle producten komen in ons magazijn in Tilburg binnen, worden er in blauwe dozen verpakt en als pakketje meegegeven aan onze blauwe bus om dezelfde dag bij onze klant bezorgd te worden.
Om te controleren of onze producten nog wel echt goedkoop zijn gebruiken we een bijzondere methode. Elke dag vergelijken we meer dan 100.000 prijzen met onze belangrijkste concurrenten. Mochten zij goedkoper zijn, dan passen we waar nodig de prijzen aan in al onze winkels en in de webshop.
Media Markt wordt deels eigenaar van Fnac Darty, het moederbedrijf van BCC. Het Duitse elektronicaconcern betaalt zo'n 452 miljoen euro voor 24,33 procent van de aandelen, meldt Fnac Darty woensdag.
De vestiging Rotterdam Centrum is Nederlands grootste MediaMarkt qua vloeroppervlakte en in november 2021 omgebouwd tot 'Tech Village'. MediaMarkt Amsterdam en die in Rotterdam zijn in Nederland de grootste winkels qua omzet. De grootste vestiging bevindt zich in München.
Pieter Zwart, de nummer één van onze verse Quote Top 100 Jonge Miljonairs-lijst, heeft een chic appartement op de 28e verdieping van de Montevideo in Rotterdam gekocht. Met zijn vermogen is hij bescheiden behuisd, want het prijskaartje bedroeg een kleine €1,2 miljoen.