Wees alert op het volgende: Rook uit de uitlaat: een overmaat aan olie kan naar de verbrandingskamer lekken, waardoor er blauwe of grijze rook uit de uitlaat komt. Olielekkage: te veel olie kan druk op de pakkingen veroorzaken, wat lekkages in de motor tot gevolg heeft.
Hoge oliedruk: Een overvloed aan olie kan leiden tot een verhoogde oliedruk in het systeem. Dit kan schade veroorzaken aan afdichtingen, pakkingen en andere onderdelen die niet zijn ontworpen om met dergelijke druk om te gaan. Schuimvorming: Teveel olie kan de motorolie doen laten schuimen.
Wanneer er olie mee wordt gepompt door een te veel aan olie komt er olie mee in de verbranding van benzine. Hierdoor loopt de motor niet optimaal. Dit ga je zeker merken onderweg.
U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter. Een diesel zou op hol kunnen slaan. Door hoge druk in het carter kunnen oliekeerringen het begeven met als gevolg lekkage.
Als u handmatig schoonmaakt:
Spray Oil Eater® All Purpose Cleaner over uw gehele motorruimte. Nadat u het gebied grondig met reiniger heeft bedekt, laat u het vijf minuten intrekken. Schrob de ruimte schoon met een niet-metalen borstel om de vettige opbouw los te maken. Spoel vervolgens alles grondig af met een tuinslang.
De olie moet worden afgetapt, de bougies moeten worden verwijderd en schoongemaakt en vervolgens weer worden gemonteerd .
Het mengen van motorolie en hydraulische olie kan ernstige schade aan het voertuig of de machine toebrengen. Pas hier dus altijd voor op.
Te veel olie in een motorfiets verhoogt de druk in het carter, waardoor olie uit de motor en in het inlaatsysteem wordt geperst. Dit kan potentiële schade aan de motorfietsmotor veroorzaken en ook olie in de motor verbranden.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
WAT GEBEURT ER ALS DE MENGVERHOUDINGEN IN EEN 2-TAKTMOTOR NIET CORRECT ZIJN? Als u er te veel olie in doet, kan dit extra koolstofafzetting veroorzaken, waardoor het moeilijk wordt om de motor te starten, er kan overmatige rook vrijkomen, wat bijzonder slecht is voor het milieu en (na verloop van tijd) kan de motor niet meer goed werken.
Draai de plug een beetje open en laat het rustig eruit lopen totdat u tevreden bent met het niveau.Wat ook kan is een pompje in de olievuldop te steken. Dit kan een elektrisch pompje zijn, maar een (gereinigde) handpomp van een spuitfles werkt ook prima. Hierdoor kan u heel geleidelijk het olieniveau verlagen.
Met een carterpomp kun je vacuüm zuigen waardoor de olie wordt opgepompt uit het motorblok van jouw boot. De slangen die worden geleverd bij een carter- of oliepomp kunnen via de peilstok opening naar binnen worden gestoken om zo bij de olie te komen. Op die manier kun je de olie uit je scheepsmotor pompen.
Wat te doen als je auto te veel olie verbruikt? Wanneer er onderdelen versleten zijn zoals de koppakking, klepgeleiders of zuigerveren kan het te hoge olieverbruik alleen worden verholpen door reparatie of vervanging van de defecte onderdelen.
Wanneer u de motorolie van uw auto gaat bijvullen dan maakt het in principe niet heel veel uit of u dit bij een warme of een koude motor doet. Indien u net een rit heeft gemaakt, is het wel van belang om na het stilzetten van de motor niet direct de olie bij te gaan vullen.
Hoeveel olie bijvullen als olielampje brandt? De exacte hoeveelheid olie dat er bijgevuld moet worden staat ten alle tijden in de handleiding van uw auto. Vaak heeft u genoeg aan enkele liters, en vervolgens zal uw auto geen foutmelding meer aangeven.
Kan het gebruik van de verkeerde motorolie schade aan mijn auto geven? Ja, het gebruik van de verkeerde motorolie kan ernstige gevolgen hebben zoals onvoldoende smering, oververhitting en versnelde slijtage van motoronderdelen.
Olie voor scooter verversen
Olie bijvullen doe je bij de meeste scooters aan de rechterkant. Je kunt de oliedop er af draaien en er nieuwe olie in gieten. Bij sommige modellen zit er aan de oliedop een peilstok. Dat is handig, want de meeste motorblokken hoeven maar tot 0,75 of 0,8 liter te worden gevuld.
Een veelvoorkomend probleem is olielekkage bij het achterwiel van de scooter. Dit kan worden veroorzaakt door een versleten achterasafdichting. Als de afdichting beschadigd is, zal olie langs de as lekken en op het achterwiel terechtkomen. Om dit te verhelpen, moet je de achterasafdichting vervangen.
Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming. Bij met name dieselmotoren kan het zelfs voor problemen zorgen met het roetfilter.
Hoeveel motorolie bijvullen? Het is belangrijk dat je niet te veel - of te weinig - bijvult. Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij (want: het ideale olieniveau is halverwege tussen het minimale en maximale peil).
5W30 heeft een lagere viscositeit en biedt betere prestaties bij koude starts, wat gunstig is in koude klimaten. 5W40 heeft een iets hogere viscositeit en kan daardoor beter geschikt zijn voor warmere omstandigheden en zwaardere belastingen.
Maar wat te doen als het echt teveel olie is? Ga je toch rijden met echt teveel olie dan krijg je problemen met je auto. Er is maar één oplossing: minder olie!Dit kan door de bijvoorbeeld door de carterplug heel even los te draaien en direct weer vast te zetten.
Hoewel je het voertuig kunt blijven gebruiken met de verkeerde olie, loop je het risico de motor te beschadigen als je dit blijft doen. Zodra je merkt dat er iets mis is, laat je de olie controleren en vervang je deze door de juiste olie om verdere schade te voorkomen.