Als beste uit de test gekozen is deze motorhelm van MT Streetfighter SV Twin. Deze hoge kwaliteit motorhelm is gemaakt van polycarbonaat. Hierdoor ben jij verzekert van het hoogste niveau veiligheid en is de motorhelm totaal niet zwaar.
Integraalhelm. Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je de bril best kan afzetten wanneer je de helm op- of afzet. Motorhelmen die geschikt zijn voor brildragers, zijn bijvoorbeeld de Nolan N87, N100-5, alle Shark helmen, HJC I70, Scorpion EXO 1400, Schuberth S2, Schuberth C4 Pro/Basic.
Het merendeel van de 'klaphelmen' is officieel immers alleen goedgekeurd als het kindeel gesloten is; slechts een paar systeemhelmen zijn ook goedgekeurd om open te gebruiken, zoals een Shark Evo en een Roof Boxer.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
De Schuberth is nog steeds de meest stille motorhelm die je kunt hebben. Er zijn drie varianten van de Schuberth: Schuberth C3: De C3 geeft een geluid af van zo'n vierentachtig decibel bij honderd kilometer per uur rijden vol in de wind.
Een systeemhelm en jethelm bieden beide een gevoel van vrijheid. Een systeemhelm is eigenlijk een integraalhelm met een opklapbaar kinstuk. Wanneer de systeemhelm opengeklapt is, biedt deze een gevoel van ruimte en vrijheid. Met het juiste ECE-keurmerk mag er gereden worden met een systeemhelm in de open-stand.
Arai Profile V Bend Red
Wij hebben een uitgebreide collectie aan Arai helmen die je eenvoudig via onze website kunt kopen. Bij ons vind je Arai helmen voor een zeer goede prijs en altijd de nieuwste modellen.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
De jethelm is een moderne helm met een ouderwetse look. Deze zul je daarom vooral tegenkomen op oudere (type) motoren zoals choppers.
Op het gebied van jethelmen is de SZ-R VAS één van de beste Arai soorten in het assortiment. Als je een Arai helm kopen gaat, is dit een uitstekende keuze. Dankzij het VAS vizier beschik je over een ruimer blikveld. Hierdoor behoud je beter het overzicht over de weg.
Ook de kleur is van invloed op de warmte
Veel motor- en scooterrijders hebben een zwarte helm, terwijl de kleur zwart het warmst wordt. Dit komt omdat bij de kleur zwart veel golflengtes van het licht worden geabsorbeerd, en bij de kleur wit juist weinig.
Bril onder helm
Bij een systeemhelm is het mogelijk om het kinstuk omhoog te klappen, zodat de bril eenvoudig op de neus kan worden geplaatst. Soms kan het nodig zijn om de wangstukken wat opzij te drukken, zodat de pootjes van de bril op de juiste positie kunnen worden geplaatst.
Het vizier geeft over het algemeen meer ruimte voor brildragers om hun bril te dragen tijdens de wintersport. Ook de eigen bril beslaat minder snel. Een vizier drukt minder tegen je gezicht aan waardoor deze over het algemeen comfortabeler zit. Door meer ruimte en ventilatie beslaat het vizier minder snel.
Skihelm grootte afstellen
Kijk of er geen ruimte tussen uw hoofd en de helm zit. Voor brildragers is het wel belangrijk dat er bij de oren voldoende ruimte is voor het brilmontuur. Een skihelm mag niet drukken en niet los zitten en zeker niet de achterkant van de nek raken, dat kan zelfs gevaarlijk zijn.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Dit zijn de nadelen van een jethelm: Biedt minder bescherming in vergelijking met een systeemhelm en integraalhelm. Laat veel wind door, hierdoor kan er een zekere “lift” ontstaan tijdens het rijden. Zonder vizier kun je meer hinder ondervinden van wind, neerslag en insecten.