Op school doe je kennis en vaardigheden op door te lezen, opdrachten te maken en te oefenen. We weten dat je ook veel kunt leren van andere mensen om je heen, zoals klasgenoten. Niet alleen kun je van ze leren, maar je kunt ook over je klasgenoten leren. Dit type leren noemen we sociaal leren.
betrokken zijn op de ander en hulp bieden indien dat nodig is. respect hebben voor de ander. inzicht hebben in de sterke punten van de ander en daar een beroep op doen. bereid te zijn om zinvolle feedback te geven aan de ander.
Het lijkt haast onmogelijk, maar je kunt ook té sociaal en té aardig zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er nadelen zitten aan extreme socialiteit.
Iemand met een hoge sociale intelligentie heeft inzicht in de behoeften en interesses van anderen. Daarnaast richt sociale intelligentie zich ook op zelfinzicht en reflectie en de bewustwording van reactiepatronen. Sociale intelligentie biedt de mogelijkheid om effectief om te gaan met complexe sociale relaties.
Onderzoek toont aan dat eenzaamheid fysieke uitwerking heeft: eenzaamheid kan, net als stress, een negatieve invloed hebben op het immuunsysteem. Met een lage weerstand ben je vatbaarder voor infecties. Ook kan eenzaamheid leiden tot depressie en een verhoogd risico op hartziekten en de ziekte van Alzheimer.
Het kernwoord is oprechte belangstelling. Iemand die oprechte belangstelling heeft voor collega's, maakt zich populair. Maar oprechte belangstelling kunt u alleen tonen als u leert om goed te luisteren. Als iemand u iets vertelt, luister dan met volle aandacht en probeer geen twee dingen tegelijk te doen.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Welke 3 do's en 3 dont's zijn er om een goede interactie te hebben met een kind?
DRIE DO'S EN DON'TS VOOR TIJDENS HET SPELEN MET KINDEREN
Sluit aan bij de zone van naaste ontwikkeling. De zone van naaste ontwikkeling is het verschil tussen wat een kind kan zonder hulp en wat een kind met hulp kan doen. ...
Neem de tijd. Deze tip klinkt als vanzelfsprekend, maar is toch erg belangrijk. ...
Ga naar plekken waar andere jongeren komen die dezelfde dingen leuk vinden als jij. Maak contact met mensen: kijk ze vriendelijk aan en begin een gesprek. Toon belangstelling voor de ander: stel vragen over wat hij of zij leuk vindt. Blijf jezelf: een vriendschap is het sterkst als je allebei jezelf kunt zijn.
Een SoVA-training (sociale-vaardigheidstraining) is bedoeld voor kinderen en jongeren die sociaal minder vaardig zijn en hierdoor problemen ervaren in de dagelijkse omgang met leeftijdgenoten en anderen.
Mensen die niet of nauwelijks met andere volwassenen praten kunnen in een isolement terecht komen waar vooral ruimte is voor piekeren en negatieve gedachten. Zie je de toekomst somber in en zie je geen uitweg meer, neem dan contact op met 113 om te praten met een van onze hulpverleners.