Zelfreflectie is belangrijk omdat je zo bewust investeert in je eigen persoonlijke ontwikkeling. Je neemt de tijd om stil te staan bij wat je doet en wat het je oplevert. Je kijkt als het ware in de spiegel naar je eigen gedrag. Door kritisch te kijken en te reflecteren op jezelf, leer je van je eigen gedrag.
Inspiratievragen voor coaching supervisie
Welke casus wil ik brengen in de supervisie? Waar voelde ik aarzelingen? Welke dilemma's kwam ik tegen? Wat vind ik uitdagende situaties / een moeilijke 'soort' klant om mee om te gaan?
Reflecteren laat leerlingen nadenken over wat ze hebben geleerd. Het is een belangrijk onderdeel van het leerproces en kan vooraf, tijdens en na het leren worden toegepast. Reflecteren gaat niet vanzelf. Als leraar moet je zorgen dat je de juiste vragen stelt om je leerlingen verder te helpen.
Zo zijn er bijvoorbeeld het spiraalmodel van Korthagen, het ui-model van Korthagen, het model van Kolb (1984), het reflectiemodel van Atkins en Murphy (1984), het model van Oelofsen (2012). Het overgrote deel van de reflectiemodellen is cyclisch.
Reflectieve vragen hebben de bedoeling iemand te beïnvloeden, bijvoorbeeld door aannames en veronderstellingen aan de orde te stellen, opties te verkennen en der- gelijke. Daarbij is het uitgangspunt dat mensen door hun ervaringen (onbewust) veel meer weten dan ze denken te weten.
Reflectie helpt bij het vergroten van zelfkennis, het ontwikkelen van een adequate attitude en vaardigheden en het construeren van nieuwe kennis en deze integreren in het eigen handelen. Zo blijf je leren en je handelen verbeteren.
Het gaat om beschouwen, terugkijken, het nadenken over een gegeven met het uitgangspunt er iets van te leren. Reflectie wordt – zeker binnen het sociaal werk – vaak gekoppeld aan professionalisering. Dat doet het landelijk opleidingsprofiel ook: “Professioneel handelen is reflectief handelen”.
Waarom is dat soms zo moeilijk? Wanneer je vrijuit reflecteert, is het heel makkelijk om net even te lief te zijn voor jezelf. Misschien komt er wel een kritische doorvraag-vraag bij je op, maar het is heel makkelijk om jezelf voor de gek te houden en de moeilijke vragen te ontwijken.
een afspiegeling zijn van, spiegelen, terugkaatsen, terugstralen, weerkaatsen, weerschijnen, weerspiegelen. reflecteren (ww) : beraden, beschouwen, bespiegelen, bezinnen, filosoferen, mediteren, mijmeren, overdenken, overwegen, peinzen.
Het reflectiemodel Van Korthagen is een cyclische reflectiemethode die veel gebruikt wordt onder studenten in verslagen waarin ze reflecteren op hun eigen handelen. Door deze cyclus te doorlopen leert men op een systematische manier te reflecteren.
Reflecteren geeft medewerkers de kans om te kijken in hoeverre het hen lukt zo te communiceren en te werk te gaan zoals zij en anderen dit graag hebben. Het geeft de kans te bedenken wat bijdraagt aan wat goed gaat in hun communicatie en werk, maar ook wat hen belemmert in hun gesprekken en zo hun werk te verbeteren.
Zo moeten leerlingen vaak een paar keer per jaar, meestal gelijktijdig met het ontvangen van een rapport, een formulier met reflectievragen invullen. Een gestandaardiseerd formulier met reflectievragen is alleen niet per se de meest effectieve manier om leerlingen te leren reflecteren.
Of kleuters al kunnen reflecteren op hun eigen leerproces hangt samen met drie factoren: hun taalvaardigheid, Theory of mind en executieve vaardigheden. Als deze goed zijn ontwikkeld, vergemakkelijkt dat de zelfreflectie. Kleuters kunnen het beste onmiddellijk na een activiteit reflecteren.
De ABCD-methode staat voor: Aanleiding: Wat is er gebeurd? Belangrijk: Wat was belangrijk voor je? Conclusie: Welke conclusie trok je over hoe te handelen?
Kernreflectie en krachtgericht coachen
Als de diepere ui-lagen (identiteit, betrokkenheid, kernkwaliteiten) meedoen in het reflectieproces, spreken we van kernreflectie. Onderzoek heeft aangetoond dat dit leidt tot 3D-leren: leren dat diepgaand is, doorwerkt in gedrag en duurzaam is.