Ecommerce of e-commerce staat voor electronic commerce ofwel elektronische bedrijfsvoering. Alle vormen van commercie die online plaatsvinden vallen onder deze term, het is daarmee niet beperkt tot webshops.
De e-Commerce betekenis is het geheel aan commerciële activiteiten die uitgevoerd worden via het internet. Het kan nog ruimer worden getrokken door alle vormen van commercie mee te tellen die op elektronische wijze gerealiseerd worden waaronder verkoop per e-mail.
Wat valt er onder e-commerce? E-commerce, ook wel e-business genoemd, omvat alle vormen van online handelen. De meeste mensen denken direct aan een webshop voor consumenten, maar de term wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de financiële transacties die tussen banken plaatsvinden.
Conclusie. Op zich is het starten met e-commerce niet moeilijk – in een paar dagen kun je online zijn. Het lastige is het denkwerk achter jouw webshop. De juiste strategie om je te onderscheiden, klanten te vinden en ze aan je te binden…
Het salaris van een marketeer e-commerce begint bij € 2.500 per maand. Het beroep marketeer e-commerce is een variant van het beroep Online marketeer. Het salaris van Online marketeer ligt gemiddeld op € 3.750 bruto per maand.
Webwinkeliers hebben een informatieplicht naar hun klanten. Denk aan contactgegevens van je bedrijf, een omschrijving van je aanbod, bedenktijd en betaling. Vanaf 28 mei 2022 treedt een nieuwe wet voor online verkopen in werking. Binnen deze wet moeten webshops en online platformen klanten beter beschermen.
E-commerce maakt het mogelijk voor de ondernemer om een groter bereik te hebben. Je kunt mensen in een ander regio of zelfs een ander land bereiken en dit vergroot kansen voor de ondernemer. Veel fysieke winkels starten een online webshop om hun bereik te vergroten en meer aandacht te brengen naar hun winkel.
Wat zijn nu enkele van de belangrijkste nadelen of gevaren van e-commerce? Onjuiste gegevens vermelden over een artikel of de voorraadhoogte. Dit kan leiden tot teleurstellingen en slechte reviews. Financiële problemen door het niet juist in kaart brengen van de verzend- en retourkosten.
Het starten van een e-commerceplatform is dus niet moeilijk, maar het is al een stuk lastiger om vindbaar en toegankelijk te zijn. Ook in dat kader speelt hosting een grote rol. Zoekmachines hanteren namelijk algoritmes en daarin is een veelheid van factoren van belang.
E-commerce is bij uitstek geschikt voor cross- en upsell mogelijkheden. Bij upselling maken uw klanten kennis met gerelateerde producten. Producten waarvan ze misschien niet wisten dat u die ook aanbiedt. Via een webshop ziet uw klant uw complete assortiment.
Je kunt vrijwel alles online verkopen wat je ook op straat mag verkopen. Wapens of beschermde diersoorten moet je dus geen handeltje in beginnen. En als je klant jou als bedrijf kan ervaren dan moet je je wel eerst inschrijven bij de KvK.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.
Als u start met uw eigen webshop, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK . KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.
De e-commerce manager is verantwoordelijk voor online branding, het handhaven van de actualiteit en kwaliteit van de website, het aanpakken van juridische zaken, het vermarkten van de site en het creëren van een business plan.
Amazon vereist bij het aanmelden op Amazon een Kamer van Koophandel (KvK) registratie. Dit betekent dat jij jezelf eerst moet registreren bij de Kamer van Koophandel voordat je kunt beginnen met het verkopen op Amazon als particulier.
Als je producten wilt verkopen via bijvoorbeeld het partnerprogramma van bol.com, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat je ingeschreven bent bij KVK. Soms moet je minimaal 18 jaar zijn om een zakelijk account bij een verkoopplatform te openen.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
11 belangrijke e-commerce trends voor 2022
Groene bezorging & duurzame verpakkingen. Grotere flexibiliteit. Ontwikkelingen in augmented reality (AR) en virtual reality (VR) Spraakgestuurd online shoppen.
De mooiste fashion trends van 2022
Namen als Proenza Schouler, Altuzarra en Rodarte zijn allemaal al verknocht aan de trend, hoewel ze 'm compleet anders interpreteerden. De een combineerde een broek met een zwierige, bohemian tuniek, terwijl de ander juist voor een strakke bodycon dress als bovenstuk ging.
De reden waarom het aantal webwinkels bovenmatig groter is geworden is te danken aan de stijging van het internetgebruik en daarmee het aantal online aankopen. Steeds vaker doen mensen online hun aankopen, of het nou gaat om producten of diensten.
Wereldwijd de norm qua woontrends 2022 – 2023
Groen van de kleur tot planten, bloemenbehang, natuurlijke en duurzame materialen, ronde vormen, functionele sfeervolle thuiswerkplekken, de hunker naar meer kwaliteit.