Naast lesgeven heb je ruime keuze uit allerlei nevenactiviteiten. Misschien vind je het leuk om stagiairs en afstudeerders te begeleiden, coördinerende taken op je te nemen, lesprogramma's te ontwikkelen, onderzoek te doen of mee te denken in een Werkveldcommissie.
'Het mooie van het docentschap is dat je mensen leert kennen die volop in ontwikkeling zijn. Als docent ben je een klein deel van die ontwikkeling. De relatie die je met je leerlingen opbouwt gedurende het schooljaar is heel veel waard. Dat vind ik bijzonder en is niet in geld uit te drukken.
Een belangrijke reden om voor de lerarenopleiding te kiezen is dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Als leerkracht in het basisonderwijs sta jij aan het begin van de ontwikkeling en ben jij de basis voor hun verdere loopbaan. De toekomst van de leerlingen begint bij jou.
Het is een job waarbij de hele wereld je klas binnen kan komen. Denk aan al het goede en al het kwade dat in de samenleving gebeurt, en je kan het in je klas meemaken. Van elke oorlog tot elk nieuw broertje of zusje dat geboren wordt. Van de eerste verliefdheden tot het eerste verlies.
Leraar legt de basis
Kortom, de leraar doet ertoe. Hij kan het verschil maken door in te zetten op de ontwikkeling van de executieve functies. Daarmee stimuleert hij de leermotivatie en studieprestaties en legt een stevige brede basis voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.
Goede leerkrachten herken je niet aan hun leeftijd, niet aan hun uiterlijk, niet aan hun opleiding. Je herkent hen aan hun zíjn. Ze zijn tot in hun kern verbonden met hun klas, handelen uit liefde en zorgzaamheid, hebben altijd het beste met hun leerlingen voor en (her)kennen nog steeds het kind in zichzelf.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Je laat ze groeien, niet alleen in hun leerontwikkeling maar ook in hun persoonlijke groei. Het delen van je kennis en je kunde geeft je - als zij-instromer - veel waardering en erkenning van je professionaliteit. En veel vakdocenten ervaren een grote mate van verdere - en ook diepere - zelfontplooiing.
Waarom speciaal onderwijs? Speciaal onderwijs is voor kinderen met een beperking, chronische ziekte of stoornis. Deze kinderen krijgen in het speciaal onderwijs meer aandacht en ondersteuning dan in het reguliere onderwijs.
Het biedt alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en zelfstandig zaken op te pakken. In een prettige werkomgeving werk je samen met enthousiaste collega's. Iedereen zet zijn kennis en praktijkervaring in voor de ontwikkeling van jongeren. Zo lever je op een inspirerende manier een bijdrage aan de toekomst van Nederland.
Docentschap definities
2 definities op Encyclo 1) Leraarsambt plaats of functie als docent Jaar van herkomst: 1976 (GVD ) Toon uitgebreidere definities Deze woorden beginnen...
U heeft een afgeronde hbo-opleiding leraar basisonderwijs (pabo) nodig om als leraar in het gehele basisonderwijs te mogen werken. Binnen de opleiding zijn specialisaties mogelijk, bijvoorbeeld naar leeftijdscategorie (jonge kind of oudere kind). Maar u moet aan alle eisen voldoen om uw diploma te halen.
Leerkrachten of directieleden mogen iets dat in je schooltas of broekzak zit op te vragen als ze vinden dat je de les stoort. Maar ze mogen er zelf niet in kijken. Ze hebben ook niet het recht om jou te fouilleren. Dit geldt ook bij het doorzoeken van jouw locker of op schoolexcursies.
De belangrijkste redenen dat startende leraren in het voortgezet onderwijs uitvallen uit het beroep, zijn voor zover nu bekend uit onderzoek: persoonlijke omstandigheden (bijvoorbeeld persoonlijke of gezondheidsproblemen), kenmerken van het beroep (bijvoorbeeld werkdruk en stress), kenmerken van de school (bijvoorbeeld ...
Met behulp van de gratis zelftest Carrièreswitch naar het onderwijs kun je onderzoeken of een overstap naar het onderwijs iets voor jou is, als zij-instromer in het beroep of via een andere route. De zelftest bestaat uit vier onderdelen: oriëntatie, competenties, drijfveren en persoonlijke achtergrond.
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo'n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Dit is gemiddeld ruim anderhalf keer het modale inkomen.
Speciaal onderwijs is voor leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Het speciaal basisonderwijs is voor kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen.
Lesgeven in het voortgezet onderwijs betekent dat je scholieren voorbereidt op hun vervolgopleiding. Je geeft kennis en vaardigheden mee waar zij de rest van hun leven gebruik van kunnen maken. Hoe leuk is het om jouw passie voor het (school)vak over te kunnen brengen op de scholieren van nu?
een afgeronde opleiding in het hoger onderwijs (hbo of wo) of; een afgeronde mbo-opleiding met minimaal 3 jaar praktijkervaring in het vak waarin u les wilt geven. Daarnaast beschikt u op basis van uw opleiding en ervaring over een kwalificatieniveau vergelijkbaar met hbo- of wo-niveau.
Bij een visie op leren en ontwikkelen wordt leren en ontwikkelen gekoppeld aan organisatiedoelen. Hierdoor zien medewerkers duidelijker de noodzaak in van het ontwikkelen. De organisatie bepaalt de kaders waarbinnen leren plaatsvindt. De medewerkers bepalen hoe zij zich binnen deze kaders willen ontwikkelen.
Wat zijn volgens jou, met het oog op de opdracht, kernprincipes (a) voor het organiseren van een pedagogische omgeving (school of opleiding enz.) en (b) voor het directe pedagogische handelen.
Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.