Een manager zorgt voor de planning en organisatie van werkzaamheden, zodat het team efficiënt werkt. Dit omvat ook het ontwikkelen van standaard werkwijzen en het optimaliseren van processen. Daarnaast is samenwerking tussen verschillende afdelingen belangrijk.
Managers moeten in staat zijn om talent te herkennen, teams samen te stellen en individuele vaardigheden te benutten. Ze moeten een ondersteunende en inclusieve omgeving creëren waarin teamleden kunnen gedijen, samenwerken en elkaar kunnen versterken.
De taken van een leidinggevende omvatten het begeleiden van een team, het maken van planningen en het stellen van doelstellingen voor hun specifieke markt of afdeling.
Managementvaardigheden vallen in drie basiscategorieën: technische, menselijke relaties en conceptuele vaardigheden . De mate waarin elk type vaardigheid wordt gebruikt, hangt af van het niveau van de positie van de manager, zoals te zien is in (Figuur).
Ze moeten op de hoogte blijven van dagelijkse taken zonder micromanagement, schema's en deadlines bijhouden en effectief communiceren . Bovendien moeten managers een gedegen begrip hebben van basismanagementvaardigheden, waaronder het plannen van vergaderingen en het afhandelen van beoordelingen van werknemersprestaties.
Deze rollen zijn leiderschap (of interpersoonlijk), informatief en besluitvorming . Ze werden in de jaren 70 uitgebreid beschreven door Henry Mintzberg, een professor aan de McGill University in Canada. Zijn classificaties behoren nog steeds tot de meest bestudeerde beschrijvingen van managementrollen.
Het gemiddelde salaris voor een manager (m/v) in Nederland is € 4.482 per maand. 4.3k salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 3 februari 2025.
Terwijl technische expertise en ervaring ooit bovenaan de lijst stonden, worden succesvolle managers van vandaag gedefinieerd door hun vermogen om verbinding te maken met en hun teams te inspireren . Sterker nog, interpersoonlijke vaardigheden zoals actief luisteren, flexibiliteit en timemanagement zijn essentieel geworden bij het creëren van een bloeiende werkplekcultuur.
Hoewel disciplinaire maatregelen soms nodig zijn om de operaties soepel te laten verlopen, mogen managers hun team nooit kleineren, micromanagen of zonder reden de schuld geven . Slecht managementgedrag zoals dit zal een negatieve impact hebben op het welzijn, de productiviteit en de prestaties van hun werknemers.
Stop met micro managen, alles te controleren en je overal mee te bemoeien. Geef je medewerkers liever vertrouwen en taken met bevoegdheden om de zaken zelfstandig en vanuit eigen verantwoordelijkheid op te pakken. Je medewerkers functioneren het beste als ze als professionals worden behandeld.
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
De 3 kerncompetenties ( creativiteit, samenwerking, communicatie )
Je verliest invloed
Wanneer vaardige specialisten managers worden, worden ze vaak gemotiveerd door de mogelijkheid om meer invloed te hebben binnen hun vakgebied. Maar paradoxaal genoeg gebeurt vaak het tegenovergestelde, omdat ze als leiders zowel verantwoordelijk moeten zijn voor hun superieuren als voor hun ondergeschikten.
De werkgever mag niet vragen naar uw gezondheid of uw ziekteverzuim bij uw vorige werkgever. Vragen over uw gezondheid mogen alleen worden gesteld tijdens een aanstellingskeuring (medische keuring). Deze medische keuring is maar voor enkele functies toegestaan.
Door het tellen heeft de manager macht, door het vertellen heeft de leider invloed. Ondergeschikten volgen een manager niet altijd van harte, de volgers van een leider volgen deze meestal vrijwillig. Een leider is dan ook lang niet altijd een manager. Andersom kan een manager wel een leider zijn.