De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn.
De kern van De Vreedzame School is een lessenserie. Het is de bedoeling dat er (vrijwel) elke week in alle groepen een les gegeven wordt. De lessen duren ongeveer 30 a 40 minuten. Er is een aparte map met lessen voor de peuters en kleuters, verder per leerjaar een map (groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8).
De Zilveren Weken. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De periode na de kerstvakantie is de Zilveren Weken. Met name de fase van storming kan in deze periode weer zorgen voor onrust in de groep.
Ze zijn open van karakter, waardoor leerlingen ruimte hebben voor eigen inbreng en de mogelijkheid krijgen om te laten zien wat zij kunnen. Hierbij kan ook het aspect van abstract denken worden meegenomen.
Een 'eenheid' of lessenserie kan een hoofdstuk, een thema, een vaardigheid of een onderwerp zijn. Je kunt een eenheid kiezen omdat het onderwerp meer aandacht nodig heeft, je interesse heeft of omdat je het anders wilt gaan aanpakken.
De voordelen. Leerlingen krijgen een beeld van de bedrijfspraktijk en de mogelijkheid om in te zien of het beroepenveld hem of haar daadwerkelijk interesseert. Het maken van een connectie tussen de theorie en praktijk is motiverend en laat zien waarom het belangrijk is om bepaalde stof te kennen.
Hoe maak je van een negatieve groep een positieve groep?
Het is belangrijk dat een groep zelf de normen benoemt, het heeft geen zin als de leerkracht allerlei normen over de kinderen uitstort. Als je invloed wil hebben op de normen, moet je de normingfase naar voren halen. Geef al tijdens de forming en de storming kinderen de ruimte om positieve normen te benoemen.
Net als mensen doorlopen ook groepen een ontwikkeling. Bruce Tuckman heeft deze groepsontwikkeling gevat in vier stadia: forming, storming, norming en performing. Een zeer inzichtelijk model om de ontwikkeling van de groep tastbaar te maken.
Onderzoek: top 5 kwaliteiten van effectieve docenten
Relatie opbouwen. De door leerlingen meest genoemde eigenschap van effectieve docenten, is dat ze in staat zijn om een relatie met hun leerlingen aan te gaan. ...
Ik vind het belangrijk dat er een goede sfeer is in de klas. De kinderen respecteren elkaar, respecteren de leerkracht en de leerkracht respecteert de kinderen zoals ze zijn. Elk kind mag het gevoel hebben er bij te horen en welkom te zijn zoals hij/zij is. Elk kind mag weten dat de leerkracht er echt voor hem/haar is.
De reeks Is dat nou kunst? heeft voor elke groep een filosofische les om met leerlingen te praten over kunst en een doe-les om zelf te ontdekken. De lessen sluiten aan bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Je kunt de lessen – in combinatie met het digibord- los van elkaar gebruiken of in een reeks.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
“Bovendien zijn een goede orde en sfeer in de klas belangrijk om tot leren te komen. De leerling die zich misdraagt, kan later ernstige problemen krijgen. ...
Kies een paar concrete afspraken. Formuleer regels positief. ...