De arbeidssituatie waarin werknemers zich bevinden, kan gekarakteriseerd worden aan de hand van vier dimensies, de zogeheten vier A's: arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaar- den, arbeidsinhoud en arbeidsverhoudingen (Kompier en Marcelisen, 1990).
Een goede gespreksstructuur heeft een begin, midden en eind. Aan het begin van het gesprek geef je een korte inleiding. Je bepaalt samen hoeveel tijd je ervoor uittrekt en hoe je het onderwerp met elkaar gaat bespreken. In het middenstuk praat je over het onderwerp.
De aanbodfase is de fase waar veel verkopers vaak veel te snel heen gaan. Ze prijzen hun product aan zonder dat ze weten wat de klant wil.
Je presenteert allereerst de oplossing, vervolgens vertel je iets over jouw eigen vaardigheden bij het uitvoeren van de oplossing en tot slot maak je de kosten kenbaar. Je vertelt in eerste instantie iets over jezelf, dan maak je jouw visie op het probleem kenbaar en uiteindelijk presenteer je de kosten.
Opening. Het eerste deel van een acquisitiegesprek is bedoeld om elkaar af te tasten. Let daarom aan het begin vooral op het non-verbale gedrag van je gesprekspartner. Zeker wanneer jullie elkaar nog nooit ontmoet hebben; lichaamstaal vertelt je wat voor type persoon er tegenover je zit.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
Start met een complimentje, of zoek een gemeenschappelijk onderwerp waarover je kan praten. En probeer niet te vervallen in negativiteit. Ja, het weer is misschien slecht, of het is misschien te warm, dit en dat. En dan is het de truc om er een positieve draai aan te geven.
Dit kan onder meer door aanpassingen in de arbeidsinhoud, de arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen en arbeidstijden.
Kwaliteit van werk is een keuze
Nieuwe technologie, de toename van flexibel werk en de intensivering van werk (sneller moeten werken of met een hogere emotionele belasting) kunnen de kwaliteit van het werk verder onder druk zetten, maar dat hoeft niet.
Arbeidsomstandigheden zijn onder te verdelen in lichamelijke belasting, werkomgeving en psychosociaal belastende factoren. Lichamelijke belasting is bijvoorbeeld het verplaatsen van producten (tillen, dragen, duwen, trekken), veel beeldschermwerk of langdurig zitten.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
Een vaste gespreksstructuur is een handig hulpmiddel om gesprekken voor te bereiden en om gesprekken efficiënter te maken. Met een duidelijke gespreksopbouw gaat u stap voor stap op uw doel af. Het is echter niet altijd mogelijk om de structuur vast te houden.
Het model van Tuckman geeft inzicht in de vijf fasen van teamontwikkeling: forming, storming, norming, performing en adjourning.
In het kort:
Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Acquisitie betekent verwerven of aanwinnen. Klantacquisitie is dus het werven van klanten voor je bedrijf. Als je acquisitie pleegt, probeer je potentiële klanten te bereiken, een afspraak te maken of opdrachten binnen te halen.
acquisitrices (meerv.) Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf. 1) Advertentiecolporteur 2) Beroep 3) Colporteur 4) Iemand die klanten werft 5) Klantenverwerver 6) Klantenwerver 7) Persoon belast met werving van abonnees 8) Verkoper d...
Uit onderzoek blijkt dat warme acquisitie effectiever is dan koude, dus maak vooral gebruik van bestaande klantgegevens en zorg dat je ze een gericht aanbod doet. Mocht koude acquisitie niet te voorkomen zijn; maak dan telefonisch contact, toon begrip en emotie en luister naar de ander.