Als een wegbeheerder (meestal de gemeente, de provincie of het waterschap) het blauwe ronde bord met de witte fiets plaatst bij een pad is het een fietspad. Dan moeten fietsers er gebruik van maken, hoe smal dat pad ook is.
Het verkeersbord geeft een verplicht brom/fietspad aan. Fietsers, snorfietsers en bromfietsers moeten hier op het brom/fietspad rijden.
Is het fietspad aangeduid met verkeersborden D7 of D9, dan moet er op gereden worden in de richting van waaruit die signalisatie zichtbaar is. Een links gelegen fietspad mag dus alleen gebruikt worden indien het in die rijrichting gesignaleerd is met een bordje D7 of D9.
Fietspad voor de fietsers
Automobilisten mogen niet rijden en ook niet stilstaan op een fietspad. Op een fietsstrook (onderbroken of ononderbroken streep en fietssymbool) mogen ze niet parkeren en niet stilstaan.
Op een doorlopend fietspad (te herkennen aan de twee parallelle onderbroken witte strepen), hebben fietsers altijd voorrang, zelfs als ze niet van rechts komen, tenzij een verkeersbord de voorrang aan rechts aangeeft (bord B17) of er een omgekeerde driehoek of stopbord staat.
Vaak is het voor zowel fietsers als andere weggebruikers niet duidelijk wanneer een fietser voorrang heeft op andere weggebruikers en wanneer dit niet het geval is. Hieronder worden een aantal situaties voor u verduidelijkt. Een fietser heeft voorrang op het fietspad.
Het fietspad
Het maakt geen deel uit van de rijbaan. Er mogen dus geen auto's op rijden (Art. 2.7). Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren op een fietspad.
De openbare weg is precies wat het zegt: weg die voor iedereen openbaar is. Daaronder vallen autowegen en fietspaden, maar ook bermen en trottoirs. Dat wil dus zeggen dat alleen wegen en paden op eigen terrein niet onder de openbare weg vallen.
Je bent verplicht om het fietspad te gebruiken als er een is en het berijdbaar is. Het fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben.
Voor het rijden op het fietspad waar dat niet is toegestaan, geldt een boete van € 110,00 (plus € 9,00 administratiekosten). Voor rijden zonder helm geldt een boete van € 100,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Vrijliggende fietspaden maken geen onderdeel uit van de rijbaan waar auto's op rijden.Dat is anders in het geval van een fietsstrook.De regels van fietsstroken hangen af van de belijning. Freek: 'Een fietsstrook is te herkennen aan het fietssymbool op het wegdek.
'De Fietsersbond is geen voorstander van een maximumsnelheid op het fietspad', zegt Wim Bot van de Fietsersbond. 'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid.Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel.En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
Maar het gele fietspad is een uitzondering. Rode fietspaden zijn de norm. “Om de weg herkenbaar, begrijpelijk en logisch in te richten, kiezen we in Nederland binnen de bebouwde kom voor rode fietspaden. Daarbuiten hebben de meeste fietspaden geen opvallende kleur.
De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
Een fietspad is een onderdeel van de openbare weg, waarop fietsers en bromfietsers klasse A moeten rijden. Bakfietsen en drie- en vierwielers worden gelijkgesteld met fietsen als ze minder breed zijn dan 1 meter. Soms moeten ook bestuurders van een bromfiets klasse B op een fietspad rijden.
Veilig Verkeer Nederland adviseert om over het algemeen links van de weg te lopen. U kunt tegemoetkomend verkeer dan zien aankomen en u kunt dan beter reageren op eventuele onveilige situaties.
Wanneer mag ik op het trottoir rijden? Kinderen die jonger zijn dan 10 jaar mogen altijd op het trottoir en de verhoogde bermen gebruiken; de grootte van de fiets is niet langer een criterium. Andere fietsers hebben daarentegen niet dezelfde rechten.
Fietspad bord in het verkeer
In het verkeer kun je een fietspad bord herkennen, omdat je een witte fiets op een rond-blauwe bord ziet. Omdat brommers een hogere snelheid hebben, moeten zij op het bromfietspad rijden.
Als de autobestuurder in zijn recht is
Fietsers zijn namelijk burgerlijk aansprakelijk voor de schade die zij aan derden toebrengen. Daarom hebt u er als fietser alle belang bij een familiale verzekering af te sluiten om met een gerust hart de weg op te gaan.
Fietsers mogen op alle benoemde paden, dit zijn de volgende borden: G11, G12-a en G13. Bromfietser mogen alleen op het pad komen waar een bromfiets op is afgebeeld, dit is het G12-a verkeersbord.
Deze is als volgt: bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Onder bestuurders vallen alle weggebruikers behalve voetgangers. Concreet betekent dit dat fietsverkeer hier wel voorrang heeft en voetgangers dus niet.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Binnen de bebouwde kom mogen fietsers maximum met twee naast elkaar rijden. Zij moeten echter verplicht achter elkaar gaan rijden wanneer tegemoetkomend verkeer hen niet kan kruisen. Buiten de bebouwde kom moeten zij ook achter elkaar gaan rijden bij het naderen van een voertuig dat achter hen rijdt.