Voor weggebruikers geldt de RVV1990. Zo zijn er regels voor plaatsing, kleur, afmeting en materiaal van verkeerstekens. CROW biedt alle benodigde informatie over de toepassing, uitvoering en plaatsing van verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek.
CROW heeft, samen met onder andere provinciale wegbeheerders, richtlijnen ontwikkeld voor de veilige inrichting van bermen langs wegen. De richtlijnen van CROW zijn geen norm of wetgeving. Wel zijn de richtlijnen gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en/of praktijkervaringen uit Nederland en het buitenland.
De naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die naam dekte de lading niet meer toen de organisatie steeds meer een kennisplatform werd. Daarom is CROW niet langer een afkorting, maar een eigennaam.
Werk in Uitvoering 96b - 2020
Ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van wegwerkers en weggebruikers op niet-autosnelwegen? De publicatie Werken op niet-autosnelwegen bevat alle relevante vakinformatie en adviezen over de voorbereiding, uitvoering en beƫindiging van werk in uitvoering op niet-autosnelwegen.
Het programma Werk in Uitvoering omvat publicaties die u ondersteunen bij het nemen van verkeersmaatregelen (publicaties 96, 96a en 96b). Deze bestaan uit een reeks deelpublicaties, artikelen, tabellen en een handboek.
CROW-publicatie 400 'Werken in en met verontreinigde bodem' presenteert een systematiek voor het bepalen van veiligheids- en gezondheidsrisico's en de bijbehorende beschermende maatregelen. Kerngedachte is het risicogestuurd werken. Dit houdt in het treffen van maatregelen waardoor risico's worden voorkomen of beperkt.
De CROW 500 legt nadrukkelijk de verantwoordelijkheid om schade aan kabels en leidingen te voorkomen bij opdrachtgevers en grondroerders. In de handreiking staat helder uitgelegd hoe zij invulling kunnen geven aan die verantwoordelijkheid.
Verplaatsing van mensen, dieren en goederen
Bij fysiek verkeer kan men onderscheiden mensen die zichzelf verplaatsen met of zonder vervoermiddel (en dieren die zich verplaatsen) en mensen en goederen die vervoerd worden (met een vervoermiddel, of bijvoorbeeld een kind dat door een ouder wordt gedragen).
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u. Op autowegen: 100 km/u. Op autosnelwegen: 100 tot 130 km/u *
Wegbeheerders en wegen
Rijkswaterstaat (RWS) voor de rijkswegen. De provincies voor de provinciale wegen. De gemeentes voor de lokale wegen. De waterschappen voor de waterschapswegen.
Wilt u weten waar de kabels en leidingen in de grond liggen doe dan een Klic-melding bij het kadaster.
U moet een Klic-melding doen wanneer u machinaal gaat graven. Dit is wettelijk verplicht (WIBON, voorheen WION) en geldt voor bedrijven en particulieren. Op de KLICAPP website kunt u direct starten met de aanvraag van een Klic-melding vanaf smartphone, tablet of desktop. Registratie is niet noodzakelijk.
Serious Risk Concentration Waarden. In de CROW 400 systematiek wordt de Serious Risk Concentration gehanteerd. Dit is een grenswaarde waarboven aanvullende maatregelen getroffen moeten worden, om zo veiligheid van werknemers te waarborgen en blootstelling te minimaliseren.
Op basis van de erfgoedverordening is het verboden om zonder (omgevings)vergunning de bodem dieper dan 40 cm onder de oppervlakte te verstoren, tenzij het gaat om onder andere een gebied met lage archeologische verwachtingswaarde.
Kabels en leidingen liggen tussen de 30 cm en 1 meter diep, maar dit kan door grondzakking, ophoging enzovoort behoorlijk afwijken. Ruikt u bij het graven een gaslucht? Meld dit dan direct via het landelijk storingsnummer voor Elektriciteit en Gas: 0800 9009.
Spoor elektriciteitskabels op met een spanningszoeker
Net als de leidingzoeker, zal dit apparaat een signaal geven als u zich in de buurt van een elektrakabel bevindt. Boor ruim om deze kabels heen, om er zeker van te zijn dat u ze niet raakt. Mocht u een kabel raken, dan zal dit voor een stroomstoring zorgen.
het verschil tussen buitenkabel en een grondkabel is dat er in een grondkabel direct onder de buitenmantel een gegalvaniseerde staaldraadomvlechting of een loodmantel zit. Deze staaldraadomvlechting of een loodmantel is ter bescherming van de aders, zoals mechanische belasting.
- Elektrische leidingen mogen niet in schoorstenen, ventilatie- of ontrokingskanalen geplaatst worden; - Elektrische leidingen mogen niet in parallel onder leidingen geplaatst worden die condensatie kunnen veroorzaken (stoom-, gas en waterleidingen) tenzij er een bijkomende bescherming wordt voorzien (bvb.
De XVB kabel is geschikt voor opbouw, in muren, zoldering, valse vloeren, valse plafonds, kokers, wasruimten en chape. De XVB kabel kan daarnaast binnenshuis zonder extra beschermende buis gebruikt worden. De XVB kabel is in principe geen grondkabel. Hiervoor gebruik je beter een EXVB kabel.
Een eigen terrein is doorgaans niet begaanbaar voor het openbaar verkeer. De Wegenverkeerswet is hier daarom niet van toepassing. Op het terrein moet dan wel duidelijk zichtbaar zijn aangegeven dat het om een eigen terrein gaat door middel van een bordje met de tekst 'verboden toegang voor onbevoegden'.
Onder terrein valt: een terrein dat toegankelijk is voor het publiek of voor een zeker aantal personen die het recht hebben daar te komen. Een eigen bedrijfsterrein is daarmee ook openbare weg. ' Ook een erf kan dus als bedrijfsterrein worden gezien.
De openbare weg is precies wat het zegt: weg die voor iedereen openbaar is. Daaronder vallen autowegen en fietspaden, maar ook bermen en trottoirs. Dat wil dus zeggen dat alleen wegen en paden op eigen terrein niet onder de openbare weg vallen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.