Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Airco versus CV
In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).
Hoe lang de airco aan moet staan om te temperatuur naar beneden te kunnen brengen varieert. Dat is mede afhankelijk van de warmte die al in de ruimte aanwezig is. Deze werkwijze is ook omgekeerd van toepassing als u de ruimte wilt verwarmen met airconditioning.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
De airco doet helemaal niets meer
Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden. Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.
Koelvloeistof probleem
Een airco heeft om te kunnen koelen koelvloeistof nodig. Dit koelmiddel zorgt voor de koeling van de warme lucht. Als er te geen of weinig koelvloeistof in zit dan kan de airco niet voldoende meer koelen. Je airco bijvullen is dan de beste optie.
Het vervangen van de compressor is een dure reparatie, het kan je wel €1000,- gaan kosten. Dit komt omdat ook het complete aircosysteem doorgespoeld moet worden. Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Bij mobiele airco's komt het condenswater in een speciaal opvangbakje, dat in het apparaat zit. Dit bakje moet je om de paar uur legen. Een gemiddelde airco produceert namelijk 1 tot 2 liter condenswater per uur.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Het airco-onderhoud duurt gemiddeld 60 minuten.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Het bijvullen van je airco thuis is bij wet verboden.
Je bent met andere woorden steeds verplicht een erkende aircospecialist in te schakelen. Het bijvullen van je airco zit standaard bij een groot onderhoud van je systeem.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.
Airco's zijn tegenwoordig volkomen veilig. Bij het produceren hebben de fabrikanten al veel veiligheidsvoorzieningen in gebouwd. Zo wordt er ingegrepen als het apparaat te warm wordt of als de spanning te hoog oploopt. Het risico op kortsluiting, brand en eventuele explosies is hierdoor minimaal.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Naast de juiste temperatuur, is het belangrijk dat een airco zo min mogelijk geluid maakt in de slaapkamer. Daarom kies je voor een airco die minder dan 30 dB produceert.