Bedrijfswaarden, kernwaarden of core values betekenen (in een bedrijfscontext) allemaal hetzelfde. Even in heel simpele woorden uitgelegd: bedrijfswaarden vormen de identiteit van je onderneming. Ze bieden een antwoord op vragen zoals: waarvoor staan we?
core values zelfstandig naamwoord, meervoud
fundamentele waarden mv. belangrijkste waarden mv.
Kernwaarden komen voor uit de identiteit (“Wie zijn wij”) en bepalen wat wij als organisatie belangrijk vinden. Wat we waardevol vinden. Kernwaarden sturen hoe we de dingen doen (oa. de processen) en wat we doen (met name het gedrag dat de medewerkers vertonen). Kernwaarden zijn belangrijk omdat ze zo veel bepalen.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken? Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken.
Bedrijfswaarden zijn de belangrijkste principes van een organisatie die het merk en de cultuur van de organisatie weerspiegelen. Ze bepalen de interne en externe normen van een organisatie, die worden vertegenwoordigd in de cultuur en aanpak.
Vaak benoemen vrienden of familieleden heel makkelijk waar jij voor staat en wat jij belangrijk vindt. Dus vraag aan je partner, je ouders of vrienden welke kernwaarden bij jou horen. Ook leuk, vraag het aan je collega's! Zij kennen je vanuit een andere rol en hebben wellicht interessante aanvullingen.
Kernwaarden zeggen iets over de kern van de organisatie. Ze geven weer wat de identiteit en cultuur binnen een organisatie is. Merkwaarden gaan over de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Met een paar praktische tips kun je een start maken om kernwaarden beter tot leven te brengen binnen de organisatie: Onderzoek op regelmatige basis (bijvoorbeeld 1 x per 3 maanden) middels een korte survey hoe medewerkers vinden dat hun collega's en zijzelf gedrag vertonen in lijn met de kernwaarden.
Kernwaarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Ze kunnen heel persoonlijk zijn, dus niet iedereen heeft altijd dezelfde kernwaarden. Kernwaarden geven weer waardoor jij als mens gemotiveerd wordt. Het zijn de waarden die passen bij je overtuigingen en die bepalen welke keuzes je in het leven maakt.
Waarden gaan pas leven door het gedrag dat wordt gesteld, in de eerste plaats door de leidinggevenden, maar zeker ook vanuit de andere lagen van de organisatie. Waarden krijgen vorm doorheen uw hele organisatie. Iedereen moet mee in bad en alle organisatieaspecten worden mee onder de loep genomen.
De Core Values Index test is meer dan zomaar een persoonlijkheidstest: het is een revolutionaire psychometrische test die jouw (tijdelijke) persoonlijkheids- en gedragsfactoren omzeilt, om zo jouw onveranderlijke motivatiefactoren en jouw invloed op de maatschappij te onthullen.
Een merkessentie vat je merk samen, meestal in een aantal woorden, en geeft daarmee het bestaansrecht van je merk weer. Deze vloeit voort uit de gekozen merkwaarden en positionering. Een merkessentie kan je eigenlijk zien als het ankerpunt van waaruit je merk, organisatie en mensen verder ontwikkeld kunnen worden.
Een missieverklaring van een merk communiceert duidelijk het doel, de doelstellingen van een merk en hoe het zijn publiek wil dienen. Het is actiegericht en geeft lezers een idee van wat uw bedrijf doet en welke impact het wil hebben.
Merkpersoonlijkheid wordt ook wel brand personality genoemd. Het is dus als het ware de persoonlijkheid van jouw merk. Goede merken zijn herkenbaar door hun 'persoonlijke' kenmerken. Ze voelen vertrouwd aan en zorgen voor een connectie met de doelgroep.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Jouw waarden zijn jouw fundamentele overtuigingen of idealen. Het is de kern van wat jij nastreeft en hetgeen van waaruit jouw gedrag vorm krijgt. Waarden definieer je meestal in enkele woorden als toewijding, eerlijkheid, of zorgzaamheid. Waarden worden vaak in één adem genoemd met normen.
Normen en waarden zijn begrippen die je veel hoort, maar voordat we ze uitleggen is het goed te weten dat normen en waarden gekoppeld zijn aan een persoon of aan een groep mensen (zie ook: Identiteit), we noemen deze ook wel de drager van de normen en waarden: Persoon. Gezin. Familie.
Haal energie uit je werk door je werkactiviteiten regelmatig af te wisselen met een pauze. Een veelgebruikte regel is: 50 minuten onafgebroken werken en aansluitend 10 minuten pauzeren. Doe je dat? Dan werk je met meer plezier, krijg je energie, heb je minder last van stress en verklein je de kans op een burn-out.
'Uit die meting blijkt dat het grootste deel van de ondervraagden 'inhoudelijk leuk werk' en 'prettige collega's' noemt als belangrijkste factoren van waardevol werk. Echter, de waarde van werk is niet voor iedereen hetzelfde en kan in de tijd veranderen.
Slechte waarden
Voorbeelden zijn: 3 Ferrari 's bezitten, meer geld verdienen (dan je ouders), positief blijven (denk daar maar eens over na), altijd doen waar je zin in hebt of verwachten dat iedereen doet wat jij wilt. Vaak zijn deze slechte waarden bijgelovig, buiten je controle en sociaal destructief.
Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Je krijgt ze mee vanuit je opvoeding, bewust en onbewust en vorm je zelf tijdens je leven. Daarom veranderen deze waarden ook gedurende je leven.