Een betrouwbare bron is een bron die gegevens verstrekt die op waarheid berusten. Een blogartikel of Wikipedia kan bijvoorbeeld interessante informatie bevatten, desondanks wil dat niet zeggen dat de informatie die verstrekt wordt door deze bronnen ook daadwerkelijk juist is. Niet elke bron is dus betrouwbaar.
Een betrouwbare bron moet objectief zijn. Een reclametekst zal je over het algemeen eenzijdige informatie geven om het product in een goed daglicht te stellen. Is de bron actueel? Kijk wanneer de tekst geschreven is en of (en zo ja wanneer) die is bijgewerkt.
Betrouwbare bronnen zijn vaak transparant. Een voorbeeld is dat er adres- en contactgegevens op de website staan. Of ze vermelden namen van klanten of samenwerkingsverbanden. Vaak zie je ook dat deze bronnen open staan voor commentaren op de informatie die ze publiceren.
Als je de gebruikte bronnen beoordeelt op betrouwbaarheid, kijk je allereerst naar de bronnen die de auteur geraadpleegd heeft. Vervolgens kijk je op wie of wat de auteur zijn uitspraak gebaseerd heeft. Gebruikt de auteur bijvoorbeeld een onderzoek van een of andere professor? Dan is de tekst (redelijk) betrouwbaar.
Er zijn verschillende soorten bronnen. De drie hoofdgroepen zijn: materiële voorwerpen (alle bronnen die niet geschreven of gesproken zijn), geschreven en gesproken bronnen. Afbeeldingen worden daarnaast nog weleens onder 'visuele bronnen' ingedeeld.
Wikipedia doet aan kwaliteitscontrole, maar u moet voorzichtig zijn om het als wetenschappelijke bron te gebruiken. In goede artikelen staan recente referenties, bronnen, noten en literatuurverwijzingen die u als wetenschappelijke bron kunt gebruiken.
Het stellen van historische vragen kan expliciet gebeuren door de titel van een les als een vraag te formuleren. Het kan ook impliciet door het lesonderwerp als een 'probleem' te beschrijven, en dit probleem geleidelijk aan 'op te lossen'.
APA-bronvermeldingen voor een website bevatten doorgaans de auteur, publicatiedatum, titel van de pagina of het artikel, de naam van de website, een raadpleegdatum en de URL. Als de auteur niet wordt genoemd, dan gebruik je de organisatie als auteur of dan begint je bronvermelding met de titel van het artikel.
Oude literatuur kan achterhaald zijn, daarom mag je geen bronnen ouder dan vijf jaar gebruiken. Dit is een manier waarop sommige opleidingen het zichzelf wel heel makkelijk maken. Alles wat nieuw is, is goed. Alles wat ouder is dan een bepaald jaar is slecht.
Bij validiteit gaat het om het meten wat je beoogt te meten. Bij betrouwbaarheid daarentegen gaat het om de vraag of je onderzoeksresultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde wijze nogmaals uitvoert.
Het antwoord is heel eenvoudig: noch in de tekst, noch in een bronnenlijst wordt Google genoemd om de eenvoudige reden dat de zoekmachine van Google geen bron is maar een manier om informatie te vinden. Alleen naar de gevonden en voor de tekst gebruikte informatie wordt verwezen.
Wetenschappelijke bronnen/ artikelen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Voordat ze daar in komen te staan gaan collega-wetenschappers kijken of ze het een goed artikel vinden. Dit noem je peer review.
Niet-wetenschappelijke bronnen gebruiken
onderwerp van onderzoek (bijvoorbeeld hoe wordt iets besproken in populaire media) noodoplossing als er nog geen wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is. primaire bron (archiefstukken, brieven, interviews, statistiek, nieuwsbericht) aanduiding van maatschappelijke relevantie.
Je bronnen moeten geschreven zijn door onpartijdige, professionele experts, en niet door personen of instellingen met een commercieel belang. Betrouwbaarheid internetartikelen Bronnen op internet kunnen handig zijn voor je scriptie, maar probeer je onderzoek vooral te baseren op andere, meer wetenschappelijke bronnen.
Geschreven bronnen zijn stukken tekst uit het verleden geschreven door historische actoren. Deze teksten vertellen iets over hoe de schrijver tegen zijn wereld aankeek, oftewel het perspectief van de maker. Dit wereldbeeld is beïnvloed door de omgeving van de maker, oftewel zijn standplaatsgebondenheid.
Bij redeneren over bronnen stel je allerlei vragen over de bron, bijvoorbeeld wie heeft de bron geschreven of gemaakt, waar is de bron gemaakt en waarom is de bron gemaakt.
Ik had Scribbr al vaker gebruikt, ook voor mijn APA, dus daarom voelde het al vertrouwd. Uiteindelijk ben ik super blij dat ik het gedaan heb, ik heb het ook meteen aan mijn studiegenoten aangeraden. Al mijn fouten zijn verbeterd, ook dingen die niet perse fout zijn, maar die de tekst toch veel beter leesbaar maken.
Als de publicatiedatum onbekend is, gebruik je “z.d.” (zonder datum). Bijvoorbeeld: (Jagers, z.d.).
Geen auteur
In plaats van de achternaam van de auteur, voeg je de eerste paar woorden van de publicatietitel toe bij de verwijzing in de tekst. Zet de titel tussen dubbele aanhalingstekens als je een artikel, webpagina of hoofdstuk uit een boek citeert.
Literatuur heeft inhoudelijk meer diepgang, is in een betere stijl geschreven, heeft een goede bouw, geen voorspelbare personages en geen vaste rolpatronen. Lectuur is altijd hetzelfde geschreven volgens dezelfde opzet, de lezer weet wat hij kan verwachten.
APA-richtlijnen zijn regels voor de opmaak en notatie van bronverwijzingen en citaten in het theoretisch kader, de opmaak van figuren en tabellen in het resultatenhoofdstuk en de bronnenlijst aan het einde van je scriptie.
Internet is een belangrijke bron, maar niet alle informatie die je op internet vindt is even betrouwbaar. Een boek of tijdschrift maken en uitgeven kan niet iedereen. Maar iedereen kan wél alles wat hij of zij wil op internet zetten. Dat betekent nog niet dat het allemaal waar is.
Historische bron: voorwerpen uit het verleden of mondelinge of geschreven getuigenissen over het verleden. Ze vormen het basismateriaal waaruit historici argumenten putten om een historische beeldvorming te onderbouwen. Historisch werk: het product van historisch of ander (archeologisch, antropologisch, sociologisch …)
Bedenk op basis van deze bronnen: • een beschrijvende historische vraag; • een verklarende historische vraag; • een vergelijkende historische vraag; • een waarderende (evaluatieve) historische vraag.
Je noemt zo'n vraag waarbij je onderzoek doet naar het verleden ook wel een onderzoeksvraag of een historische onderzoeksvraag.