Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Rijtuig- en stoelnummer
De rijtuignummers staan naast de deuren van de trein aangegeven. In het rijtuig vind u de stoelnummers vermeld bij de stoelen.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
U kunt ook de gratis NS International app downloaden voor Android of iOS. Voer uw treinreis in en de app houdt u op de hoogte over de reis, mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen. Vervalt uw aansluiting? Dan wordt voor bepaalde treinen een aangepast reisadvies gegeven.
De avondspits blijft het drukste moment van de dag, maar de spits is wat vlakker. “In de ochtend- en avondspits zien we ongeveer een derde van het normale aantal reizigers terug. In de daluren is dat ongeveer de helft”, zegt NS. Afbeelding NS: Aantal ritten per uur is met name in de spits fors afgenomen.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Bak wordt vaak ook gebruikt als aanduiding van een spoorwegrijtuig, met name als dit een onderdeel is van een treinstel.
In een aantal ICE's is een Panoramarijtuig. Dit zijn zitplaatsen achter de stuurcabine. De reizigers kunnen de machinist in de stuurcabine aan het werk zien. De zitplaatsen zijn van de stuurcabine gescheiden door een glazen wand.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.
Net zoals het geval is met lucht, auto, bus en andere vervoermiddelen. Toch, statistieken zijn duidelijk - officieel, de trein is een van de veiligste vormen van vervoer deze dagen! Hetzelfde veiligheidsniveau geldt voor het luchtverkeer, terwijl alle andere vervoermiddelen erna komen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Stijl. Kiezen tussen eerste en tweede klas is niet alleen afhankelijk van je budget, maar ook van de reiservaring die je wilt. Over het algemeen biedt eerste klas sereniteit en stilte, terwijl tweede klas meer een gemeenschappelijke reiservaring biedt.