Bij die battles staan twee TikTokkers tegenover elkaar, waarbij ze hun kijkers vragen om 'gifts' te sturen. Kijkers - ook kinderen dus - betalen die digitale cadeaus met echt geld. Dat gaat soms om honderden tot wel duizenden euro's.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
TikTok gifts zijn virtuele items die je tijdens livestreams kan geven aan een TikTokker. Het kan bijvoorbeeld gaan om een roosje, een verjaardagstaart, een tube zonnecrème … Om zo'n gift te geven, heb je coins nodig. Die koop je via je TikTok-account.
Je moet hiervoor ten minste 18 jaar oud zijn en daarnaast 100.000 volgers hebben. Vanwege 'fooien' van je volgers kun je ook geld verdienen met TikTok. Je moet hier ten minste (je raadt het al) 18 jaar oud voor zijn en ook 100.000 volgers hebben.
Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Hoe vaak moet je posten op TikTok? Post 1 tot 3 keer per dag een nieuwe video voor een optimaal bereik. Door regelmatig te posten vestig je je als een serieuze TikTok Creator in het algoritme van TikTok.
Je kan op deze manier met het uitzenden van een live stream 20% van de gedane gift verdienen. Dat lijkt niet eens zo heel veel, maar de bedragen kunnen flink oplopen als je veel volgers hebt. Er zijn populaire live streamers die er wekelijks veel geld mee verdienen en dan mag je wel denken aan bedragen van 10.000 euro.
Doe mee aan hypes en challenges
Als je snel het aantal volgers wil vergroten, dien je in te spelen op de hypes en challenges van het moment. Als je door de ForYou-feed scrollt, merk je al snel op welke dansjes en challenges een echte hype vormen. Speel hier actief op in.
Met vooral parodieën op trucs die mensen in andere filmpjes laten zien, kreeg hij in ruim twee jaar tijd bijna 144 miljoen volgers op TikTok. Afgelopen week werd Khaby Lame (22) de populairste tiktokker ter wereld.
1. Scott Hentzepeter (@scottsreality) – 36.3 miljoen volgers.
Hoe voeg je GIF-clips toe aan je TikTok
Ga naar het camerascherm. Tik op de nieuwe bibliotheekoptie die onderaan de verticale zijbalk verschijnt. Schuif omhoog op de bibliotheekpagina om een Giphy-clip te vinden. U kunt ook het zoekveld bovenaan gebruiken voor specifieke resultaten.
De TikTok-battle is dus een heus verdienmodel: een waarde van een gift varieert van 1 cent tot wel 250 euro. En wekelijks worden in Nederland miljoenen gifts gestuurd. Vooral TikTok verdient er een hoop aan, want naar verluidt gaat zeker 70 procent van de donaties naar dat platform.
TikTok verdient geld met advertenties. Er wordt geschat dat ByteDance, zijn baasje, made $ 51 miljard in 2021 aan inkomsten. TikTok in plaats daarvan genereerde in 4.6 $ 3.3 miljard aan advertentie-inkomsten, 1.2 miljard downloads en 2021 miljard maandelijkse actieve gebruikers.
Net als Instagram en Facebook is het met TikTok ook mogelijk om geld te verdienen, maar zal het zeker niet vanzelf gaan. Je moet namelijk een behoorlijk grote fanbase hebben, wil je wat geld verdienen met TikTok. Het is dus de bedoeling dat je influencer gaat worden – en dus bekend op TikTok te gaan worden.
Tijdens de livestream kunnen volgers namelijk 'gifts' geven. Dat zijn symbooltjes zoals rozen of diamanten waarvoor je een som moet betalen aan TikTok. Daarvan gaat 20 procent naar de persoon die de livestream houdt, de rest gaat naar het platform.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Gebruik relevante en trending hashtags
Net als op andere social kanalen is het belangrijk om (relevante) hashtags te gebruiken bij je video's. Hashtags kunnen misschien nog wel belangrijker zijn op TikTok, omdat het van invloed kan zijn op het algoritme en je dus meer aandacht kunt krijgen voor je inhoud.
Als content razendsnel over het internet verspreid word, wordt er gesproken over viraal gaan. Jouw content wordt dan razendsnel gedeeld. Elke keer als er iets gedeeld wordt op blogs, maar ook social media krijgen meer mensen het te zien.
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.