'Levensecht leren' is wat wij zoveel mogelijk toepassen.Dat houdt in dat leerlingen zoveel mogelijk leren in praktijksituaties. Niet alleen door het volgen van stages, maar ook door theoretische kennis in de praktijk uit te voeren. Levensecht leren is verweven met onze manier van leren, werken en doen.
Voor mensen die geen recht meer hebben op studiefinanciering bestaat het levenlanglerenkrediet. U leent dan voor maximaal 5 keer het wettelijke collegegeld of lesgeld. U kunt nooit meer lenen dan u daadwerkelijk aan collegegeld of lesgeld betaalt.
Bij het leren leren gaat het om het ontwikkelen van inzichten en vaardigheden die wezenlijk zijn voor het verwerven en toepassen van kennis. In dat proces zijn taakgerichtheid, doorzettingsvermogen en motivatie (kortom een goede werkhouding) van groot belang.
240) waarbij het gaat over: "Een proces van leren waarbij de lerende voor hem of haarzelf betekenisvolle inzichten verwerft, primair startend vanuit de intrinsieke motivatie en voortbouwend op bestaande inzichten.
Leefwereld en belevingswereld
De leefwereld is de fysieke omgeving waarin het kind opgroeit, terwijl de belevingswereld de manier is waarop het kind deze omgeving ervaart. Het is belangrijk om de belevingswereld van kinderen te begrijpen om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.
In dit onderzoek is diep leren gedefinieerd als betekenisvol leren: leren waarbij de leerling nieuwe kennis en vaardigheden bewust integreert in de kennis en vaardigheden die hij/zij al heeft (Novak, 2002). Om diep te leren voert een leerling cognitieve leeractiviteiten uit.
De vijf in het handboek genoemde leerprincipes uit de leerpsychologie zijn te karakteriseren als oriënteren, aansluiten, activeren, contextualiseren en terugkoppelen.
In levensbeschouwelijke verhalen gaat het, net als in het leven van kinderen, over helden en antihelden, over vertrouwen en vriendschap, over hoe je goed kunt zijn voor de mensen om je heen en hoe je met vallen en opstaan steeds een beetje wijzer wordt.
Een levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden. Een levensbeschouwing gaat nauw samen met spiritualiteit, gedachten en gevoelens over wat de zin van het leven is.
·Levensbeschouwelijk ritueel =>(Als iets je diep raakt), als het een belangrijke betekenis heeft, zoals oud- en nieuwjaar of een verjaardag. ·Gewoon ritueel => Gewone dingen, zoals slapen, opstaan en wassen.
Op Europees beleidsniveau wordt levenslang leren gedefinieerd als 'alle leeractiviteiten die gedurende het hele leven ontplooid worden om kennis, vaardigheden en competenties vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal en/of werkgelegenheidsperspectief te verbeteren.
De betekenis van het leven is een diepgaande filosofische vraag waarop verschillende antwoorden mogelijk zijn, afhankelijk van persoonlijke overtuigingen. Sommige mensen vinden betekenis in religie, anderen in persoonlijke doelen, relaties, geluk, of het streven naar kennis en deugdzaamheid.
Latent leren houdt in dat een hond in een omgeving ervaringen opdoet zonder er een onmiddellijk voor- of nadeel aan te hebben. Deze ervaringen kunnen later worden aangewend om wel voordelen na te streven of nadelen te ontwijken.
De 7 manieren van leren
Er zijn verschillende typen leergedrag. De 7 manieren van leren zijn: wennen, imiteren, inprenting, verbanden leggen, trial and error, leren door belonen en straffen & inzicht.
David Kolb is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. En is vooral bekend van de leercyclus van Kolb. Hierin definieert hij 4 leerstijlen: denkers, dromers, doeners en beslissers.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Volgens Bruner leren leerlingen door betekenis te geven aan nieuwe informatie door deze te integreren met kennis die opgeslagen ligt in het langetermijngeheugen. Zo worden cognitieve structuren uitgebreid als leerlingen nieuwe dingen ontdekken.
Manieren van leren
De manier waarop je deze ervaringen omzet in kennis, gedrag en vaardigheden bepaalt welke leerstijl het best bij je past. Volgens Kolb zijn er vier vormen van leren, namelijk: doen, voelen, kijken en denken.
'Levensecht leren' is wat wij zoveel mogelijk toepassen.Dat houdt in dat leerlingen zoveel mogelijk leren in praktijksituaties. Niet alleen door het volgen van stages, maar ook door theoretische kennis in de praktijk uit te voeren. Levensecht leren is verweven met onze manier van leren, werken en doen.
Levensbreed leren benadrukt dat de finaliteit van het leren niet beperkt mag blijven tot de economische sfeer maar dat persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke participatie even belangrijke doelstellingen zijn. Het leren grijpt plaats in alle domeinen van het leven. Zoals tijdens het werken als vrijwilliger.
Diep leren gaat ervan uit dat leerlingen interesse hebben in de inhoud en zaken willen begrijpen. Ze leren relaties leggen tussen leerinhouden, verbinden hun eigen voorkennis aan nieuwe ideeën en koppelen begrippen en ervaringen aan het dagelijks leven.