In autoadvertenties op internet komt nogal eens de term 'meeneemprijs' voor. Dit is een geadverteerde minimumprijs, zonder garantie en zonder afleveringscontrole of onderhoudsbeurt. Vaak kan los garantie en een onderhoudsbeurt worden bijgekocht.
De showroomprijs is de all-in prijs. Deze prijs is hoger dan de meeneemprijs omdat u voor die prijs een afleveringsbeurt, onderhoudsbeurt, nieuwe APK, garantie en eventueel schade herstel krijgt. U kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld alleen een nieuwe APK of alleen een afleveringsbeurt.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Meeneem- of rijklaarprijs
Dan kunt u – het woord zegt het al – uw auto zo meenemen voor die prijs. De auto krijgt dan geen afleverbeurt en wordt zonder garantie verkocht. Staat uw auto voor een rijklaarprijs in de showroom of op internet, dan zitten de afleverbeurt en de garantie wel in de prijs.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
Het adres van een betrouwbare garage kun je in eerste instantie dan ook het best vragen aan familie, vrienden , collega's en bekenden. Of je zou de naam van de garage eens als zoekopdracht kunnen invoeren in Google. In veel gevallen zullen ervaringen getoond worden die anderen met het bedrijf hebben.
Een auto kopen of laten repareren bij een BOVAG-autobedrijf betekent dat u kunt rekenen op kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast krijgt u de zekerheid van BOVAG Garantie.
Onder rijklaar maken verstaan autoverkopers onder meer het transport van de fabriek naar de dealer, de kentekenplaten regelen en soms ook het schoonmaken van de auto, vol tanken en een onderhoudsbeurt.
Onder afleveringskosten wordt verstaan alle kosten die een consument verplicht moet betalen voordat hij met de auto weg kan rijden. Dit zijn onvermijdbare kosten. Men noemt het ook wel 'kosten rijklaar maken'. Volgens de ACM moeten sinds 1 november 2016 onvermijdbare en voorzienbare kosten in de prijs zijn opgenomen.
De hoofdregel is dat onvermijdbare kosten alle kosten zijn die een consument verplicht moet betalen voordat hij met de auto weg kan rijden. Dat betekent alle kosten die de importeur en dealer moeten maken om de auto conform de standaard af te leveren.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Een nieuwe dienst op de automarkt: de autocoach. De autocoach is simpelweg een coach die je kunt inhuren om je te helpen bij het kopen van een occasion, een tweedehands auto. Hij beoordeelt de auto, benoemt een eerlijke prijs en onderhandelt voor je. De autocoach inhuren kost 295 euro.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Een BOVAG Afleverbeurt is vergelijkbaar met een kleine servicebeurt: de vloeistoffen worden gecontroleerd en ook wordt het voertuig gecontroleerd op belangrijke slijtagedelen, zoals de toestand van de banden, de remmen en de distributieriem.
Bij enkele merken heb je wel de optie voor een afleverpakket, waarin zaken als veiligheidshesjes, gevarendriehoek en dergelijke zitten. Dat zijn artikelen die in de praktijk bij particulieren vaak van de ene naar de volgende auto door worden gegeven.
Indien er geen spullen los zitten en alle standaard onderdelen aanwezig zijn zal de dealer hier maximaal een uur mee bezig zijn. Belangrijk om na te vragen bij occasions is de datum van de APK. Sommige dealers geven een nieuwe APK bij het rijklaar maken van de auto.
De nulbeurt: de vloeistoffen, bandenspanning en verlichting worden gecontroleerd.
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar. Loont het nog de moeite om te wachten?
Nadat de auto in ontvangst is genomen wordt deze door de monteurs in de werkplaats rijklaar gemaakt en wordt het kenteken aangevraagd. De auto wordt 5 werkdagen nadat deze in ontvangst is genomen aan de klant afgeleverd. Deze 5 dagen hebben wij nodig om de auto helemaal gereed voor aflevering te maken.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Wat is de BOVAG 40-Puntencheck? De BOVAG-vakman controleert bijvoorbeeld of de fiets niet gestolen is, eventuele sleutels en opties/accessoires op aanwezigheid, staat en werking. Verder inspecteert hij het motorische gedeelte in het geval van een e-bike.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.